INTERMAT 2024:

Slår et slag for sirkulær betongindustri

Bildet: Betongbransjen preget en av de store messehallene i Paris denne uka. Her handler det mye om energieffektivisering og smarte løsninger for å få ned klimagassutslippene. John-Erik Reiersen tok seg en tur rundt i de store utstillingshallene og stanset blant annet ved denne elektriske betongbilen. Foto: Odd Borgestrand

– Dersom vi skal bli en sirkulær næring må vi redusere produksjonen av nye materialer og heller lease ut våre produkter for et visst antall år, sier daglig leder i Betong Norge, John-Erik Reiersen

Av Odd Borgestrand, Paris

Reiersen mener det må drastiske tiltak til dersom næringen skal bidra til reduksjon av klimagass-utslippene. Han la fram sine synspunkter under den europeiske betongindustriens konferanse i forbindelse med årets INTERMAT. Han mente betongbransjen rett og slett må slutte å selge betong og i stedet satse på leasing og gjenbruk.

Bransjen avholdt sin egen konferanse under de fire messedagene. Totalt 200 utstillere fra betongindustrien var med å sette sitt preg på messen under «World of Concrete Europe»

Nordiske land er ledende

John-Erik Reiersen mener de nordiske landene fører an internasjonalt når det gjelder innovative løsninger, men legger til at betong er ambivalensens materiale.

– Vi kan ikke klare oss uten, og vi bruker mye av det, enten det handler om veier, tuneller eller bygninger. Utslippene fra betongindustrien må ned, og personlig mener jeg vi på sikt kan bli klimapositive, sier han til Byggfakta Nyheter.

LES OGSÅ: Norsk innovasjonspris i Paris

– Det holder ikke å redusere utslippene, så da må vi gå drastisk til verks. Den nye sementen som kommer fra Heidelberg Materials i 2025 er nærmest klimanøytral. Markedet må også vise vilje til å kutte sine utslipp på andre områder, eksempelvis transport. Entreprenørnæringen og betongindustrien har jobbet godt sammen de siste 20 årene, nettopp med mål om å bli klimapositive. Under konferansen i Paris snakket de andre foredragsholderne om hvordan utslippene kan reduseres, men det holder ikke, understreker Reiersen videre.

Han mener produsentene av betong kan ta ansvar for hele verdikjeden.

– Dermed utvikler vi også vår forretningsmodell til en klimapositiv virkelighet. Eksempelvis skifter Sateba på Hønefoss ut 200.000 jernbanesviller hvert år med tanke på gjenbruk i sin produksjon. Det er mange skritt å ta framover, ikke minst sørover i Europa, slår John-Erik Reiersen fast.

logo
Bjørn Laberg