Anlegg

Satser på lynlading med Formel E-teknologi

Bildet: Nyeste generasjon mobil hurtiglader fra Nordic Booster. Foto Nordic Booster

Den norske pioneren innen mobil hurtiglading, Nordic booster, har utviklet verdens første mobile og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier – Hummingbird®. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E. Den sikrer mulighet til å møte fremtidige behov etter hvert som den elektriske maskinparken utvikler seg.

– Elektriske anleggsmaskiner og lastebiler er i stadig utvikling. I takt med utviklingen hos de største maskin- og kjøretøysprodusentene, øker både ladekapasitet og batteristørrelser for hvert år. Siste generasjon Hummingbird® har en unik produksjonsmetode, som gjør det mulig å utvide både batteri og ladekapasiteter etter hvert som behovene endrer seg i årene fremover. Med denne unike skalerbarheten og modulæriteten sikres levetiden til produktet, sier Jannik Stanger, teknologiansvarlig og medgründer av selskapet.

– Vi ønsker å kunne tilby en mobil ladeløsning som fungerer like godt i dag, som i 2030. Da vi lanserte verdens første mobile hurtiglader i 2021, var det få som kunne forutse utviklingen av tyngre elektriske anleggsmaskiner og lastebiler. Det som ble ansett som høy ladeeffekt i bygg- og anleggsektoren i 2021, er i dag kanskje ikke tilstrekkelig for de større maskinene. Med vår nyeste mobile hurtiglader kan vi relativt enkelt utvide både batteri- og lynladekapsitet i takt med utviklingen hos maskinprodusentene. Løsningen kan også leveres som en stor Powerbank for drift av annet anleggsutstyr, sier Stanger.

Nordic Booster lanserte sin nyeste mobile hurtiglader under messen Vei og Anlegg i Nova Spektrum Lillestrøm. Mottakelsen fra entreprenør bransjen var overveldende ifølge daglig leder Trond Skaufel.

– Vi opplever at flere og flere entreprenører ser at det er mulig å bruke elektriske anleggsmaskiner, og de ser at våre løsninger gjør det mulig å lynlade på steder hvor det normalt sett ikke er tilstrekkelig strøm kapasitet i nettet. Tilbakemeldinger fra markedet er at det er spesielt viktig for entreprenørene å kunne utvide sine ladere da de opplever en utvikling på maskinfronten, som gjør det vanskelig å vite hva som vil fungere godt om 3 år, sier Skaufel.

Valg av batteriteknologi er foreløpig noe entreprenører har begrenset erfaring med. Nordic Booster startet i sin tid med produksjon av batteripakker til maritim næring, og var blant de første ute med DNV sertifisering av batterier. Sikkerhet og levetid er alfa-omega når man velger batterier som skal brukes innen bygg & anlegg. Selskapet er eksklusiv distributør i Skandinavia av såkalte Immersion Cooled batterier fra Xing Mobility.

– Dette er batterisystemer med helt unike egenskaper når det kommer til sikkerhet, levetid, temperaturkontroll og evnen til å gi fra seg mye energi over lang tid. Battericellene, som det er noen tusen av i slike systemer, er nedsunket i spesialolje. Væsken er til enhver tid 100% i kontakt med alle battericellene, noe som skiller seg fra mer tradisjonelle væskekjølte batterier, som kjøler ned en plate og overfører temperaturen delvis til cellene, sier Skaufel.

Illustrasjon av den unike batteri og kjølevæsken som omgir alle cellene. Illustrasjon Xing Mobility.

Batteriteknologien stammer fra racingmiljøet, utviklet for Formel E, det elektriske mesterskapet tilsvarende for Formel 1.

– Disse batteriene setter virkelig fart på ladingen og er et av de mest robuste på markedet, sier Jannik Stanger med referanse til det stadig mer populære elektriske Formel E. Dette gjør at våre produkter kan benyttes blant annet i tunneler, i varme klima eller andre miljøer med stor ytre påvirkning.

– Med denne unike teknologien er vi klare til å elektrifisere bygg & anleggsmarkedet også i Europa, sier Jannik Stanger.

logo
Bjørn Laberg