8,4 kilometer rekkverk beskyttes med Zinga på Svinesundsbrua. Arbeidet skal avsluttes 1. oktober neste år.
Den 16 år gamle grensebrua over Svinesund er under omfattende vedlikeholdsarbeid. Hver sommer i fire år jobbes det lange skift på den 92 meter høye og 700 meter lange brua mellom Norge og Sverige.
Vedlikeholdsarbeidet er resultat av 10 årsinspeksjonen. Den påviste ganske store rustangrep. Svenske Trafikverket er ansvarlig for å få jobben gjort. Regningen blir delt mellom Trafikverket og Statens vegvesen.
Synlige skader
Også på rekkverkene som opprinnelig er varmgalvanisere ble det påvist synlige skader. Det skyldes blant annet skader fra snøryddemaskiner i kombinasjon med saltbruk. Nå skal alle overflater sikres med Zinga. På rekkverkene som alt i alt – i løpemeter – er på 8,4 kilometer, benyttes Zinga som fornyer galvaniseringen.
– Vi startet sommeren for tre år siden. Neste sommer utføres fjerde og siste etappe, sier Roger Karlsson i ST Controll AB som har rollen som byggeleder og kontrollør for stål og ytterbehandling på brua. Rekkverkene behandles og beskyttes med Zinga.
God erfaring
– Første gang jeg fikk erfaring med bruk av Zinga var på vedlikehold av en større kraftstasjon i Ghana for 11 år siden. Der har det fungert fint. Også på en større jernbanebru i Ystad sør i Sverige har vi brukt Zinga med godt resultat. Der behandlet vi 1000 kvadratmeter på fire dager sier Karlsson i en pressemelding.
Alt av rekkverk gås over i løpet av det fire år lange vedlikeholdsprogrammet på Svinesundsbrua.
– Vi flekkbehandler alle områder som er skadet. Neste år skal vi behandle det ytterste rekkverket, sier Karlsson.
Trafikken stenges ikke under vedlikeholdsarbeidet, men hastigheten er redusert i arbeidsperioden fra 1. april 1. oktober. Også neste sommer blir ett kjørefelt stengt under vedlikeholdsarbeidet på brua i sommermånedene.