Aktuelt

– Stolte av å delta i batterieventyr

Bildet: Xella står for leveransen av cirka 35000 m2 med brannseksjoneringsvegger til Freyr batterifabrikk, som transporteres med skip fra Nederland til Mo i Rana. Foto: Xella Norge

Norges første battericellefabrikk i Mo i Rana er under full bygging. Med høye krav til brannsikkerhet, sørger Xella Norge for å levere cirka 35000 m2 med Hebel brannseksjoneringsvegger.

Leveransen er allerede i gang, og fraktes i disse dager med skip fra Nederland til Mo i Rana. 

Battericelleleverandøren Freyr Battery Norway har investert i Norges første battericellefabrikk i Mo i Rana, med en planlagt årlig kapasitet på opptil 43 GWh innen 2025. Gigantfabrikken skal bestå av flere fabrikker og bygges av totalentreprenør HENT AS over flere byggetrinn. 

LES OGSÅ: Nordec vant storkontrakt ved Giga Arctic i Mo i Rana

Et puslespill

NORDEC er underleverandør og leverer hele rammekonstruksjonen til batterifabrikken, med hjelp fra blant annet Xella Norge. Xella står for leveransen av cirka 35000 m2 med brannseksjoneringsvegger, som transporteres med skip fra Nederland til Mo i Rana. Leveransen er i gang, og materialet vil fraktes i flere omganger utover neste år. 

– Det er veldig spennende og utfordrende å jobbe med et så stort prosjekt. Det er første gang vi transporter denne mengde materialer med skip. Det er et puslespill som skal gå opp i alle deler av logistikken, som med innhenting av materialer på fabrikken, transportering til havn og lasting på båt, og til slutt båtturen til Mo i Rana. Nå er leveringen i gang, og vi er veldig stolte av å være med på dette batterieventyret, sier Thom-Erik Pape, daglig leder i Xella Norge. 

LES OGSÅ: Starter Norges første batterifagskole

Høye krav til brannsikkerhet

Xella Norge har hatt tett dialog med underleverandøren NORDEC helt siden den lange anbudsfasen startet i 2022. Det var flere grunner til at NORDEC valgte å samarbeide med Xella. 
– Det er høye krav til brannsikkerhet på en batterifabrikk. RIB brann estimerer brannkrav til de forskjellige avdelingene på fabrikken, avhengig av hvilke prosesser som foregår. Vi har god erfaring med Hebel fra andre prosjekter, og fant dette som den beste løsningen. Fordelen med disse brannseksjoneringsveggene er at de er lette å håndtere og montere, som minsker risikoen for feil og forsinkelser underveis i byggeprosessen. Hebel blir brukt til å seksjonere opp fabrikken slik at avdelingene oppfyller de ulike brannkravene, forteller Aleksei Karttunen, prosjektleder i NORDEC.

God mekanisk styrke

– Xella har vært engasjert og en god samarbeidspartner siden den lange anbudsfasen startet i 2022. De har hatt tålmodigheten vi trengte, og nå er leveransen er i gang for fullt. I tillegg til at brannseksjoneringsveggene fra Xella tilfredsstiller prosjektets brannkrav, yter materialet god mekanisk styrke. Brannseksjoneringsveggene skal ikke kun bremse spredningen av ild, røyk og varme inne i fabrikken. Veggene skal også motstå påvirkningen hvis eksempelvis inventar velter eller andre bygningsdeler faller sammen. På den måten minskes risikoen for at bygningen kollapser på grunn av brann. Det gjør Hebel til en utmerket løsning til store industribygg som Freyr batterifabrikk, avslutter Pape.