Nyttekjøretøy

Ford-familiens nye ekstrempickup

Bildet: Neste generasjon FOX 2.5-tommer Live Valve støtdempere er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier og kan levere Position Sensitive demping. Foto: Ford

Nå har de aller første kundesolgte eksemplarene av Fords neste generasjon av Ranger Raptor ankommet til Europa og Norge.

Av Bjørn Laberg

Den neste generasjonen Ranger Raptor er den første varianten av nye Ranger som kommer til Europa. Den er utviklet av Ford Performance til å være den ultimate ekstremvarianten av nye Ranger. Med smartere teknologi som kontrollerer alle pickupens komponenter får du en ekstrempickup som både leverer terrengegenskaper på aller høyeste nivå, og ypperlig komfort om du kjører på landeveien.

Klare ambisjoner i Norge

I september 2022 styrket Ranger ytterligere sin markedsposisjon i det europeiske pickupsegmentet, med en markedsandel på 53,4 prosent. Nylig åpnet Ford i Norge også opp for bestilling av de to Ranger-variantene – Wildtrak og Limited – og snart vil også XLT bli tilgjengelig for bestilling. I Norge var Ranger også den mest solgte pickupen i 2020 og den var også på pallen i 2021.
– Med nye generasjon Ranger – med Ranger Raptor i spissen, har vi klare ambisjoner om å komme tilbake på toppen av pallen også i Norge, sier Per Gunnar Berg, administrerende direktør i Ford Motor Norge.

Ranger Raptor med twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost har veiledende pris fra 912 025 kroner. Foto: Bjørn Laberg
Umiddelbar respons

Nye Ranger Raptor kommer med en helt ny twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotor, tunet av Ford Performance for å levere hele 292 HK og et maksimalt dreiemoment på 491 Nm. Den nye twin-turbo 3.0-liters V6 EcoBoost-motoren har en kompakt sylinderblokk som er produsert i grafittjern. Det gjør motoren opptil 75 prosent sterkere enn ved bruk av støpejern, som vanligvis blir brukt til dette. Ford Performance har også sikret at motoren leverer umiddelbar respons ved gasspådrag. Et nytt anti-lag-system, som ligner det som først ble brukt til Ford GT og Focus ST, sørger for at turboladerne i motoren roterer i opptil 3 sekunder etter at sjåføren har fjernet foten fra gassen. Det gjør at du kan få raskere akselerasjon fra motoren ut av kurver og ved girskift når du igjen trykker på gasspedalen.

Valgfri gromlyd
For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet har Fords ingeniører redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor. Foto: Bjørn Laberg

For ytterligere å optimalisere ytelsen er motoren programmert med en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i automatgirkassen. For å ha et lydbilde fra pickupen som matcher den ekstreme ytelsen kommer Ranger Raptor med et elektronisk kontrollert aktivt eksossystem. Sjåføren kan enkelt velge mellom fire forskjellige motorlyder med en knapp på rattet, eller bruke et kjøremodus som har det ønskede lydbilde:

• Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen.

• Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene; Normal, Glatt, Gjørme og Stein.

• Sport: Dette lydbildet er høyere og har en mer dynamisk karakter.

• Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger – bare ment for bruk i terreng.

Redesignet hjuloppheng

For å kunne kjøre i tøft terreng i høy hastighet har Fords ingeniører redesignet hjulopphenget på nye Ranger Raptor.
– Dette gjør at vi kan få maksimalt ut av de nye FOX Live Valve-demperne. Disse tilpasser seg i sanntid og sørger for ekstremt god karosserikontroll når du er på veien, samtidig som de absorberer ujevnhetene uten problemer, sier Ford Perfomance chief programme engineer for Raptor, Dave Burn.
Neste generasjon FOX 2.5-tommer Live Valve støtdempere er utstyrt med det aller siste av kontrollteknologier og kan levere Position Sensitive demping. Disse støtdemperne er de mest sofistikerte som har vært brukt på Ranger Raptor. De er fylt opp med Teflon tilsatt olje, som skal redusere friksjonen med rundt 50 prosent, sammenlignet med den utgående modellen. Når du akselerer, strammes de bakre demperne kraftig opp for å bidra til bedre kjøretøysstabilitet. FOX Bottom-Out Control sørger også for maksimal demping i de siste 25 prosent av dempervandringen.

Nye Ranger Raptor kommer også med Trail Control, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng. Foto: Ford
7 forskjellige kjøremodus

For første gang får Ranger Raptor et avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk kontrollert 2-trinns fordelingskasse kombinert med differensialsperre både foran og bak. For å gjøre nye Ranger Raptor i stand til å håndtere alle typer forhold, kommer den med 7 forskjellige kjøremodus og inkluderer et eget Baja-modus hvor bilens elektroniske systemer justeres for å levere maksimalt i høy hastighet i terreng. De forskjellige kjøremodusene påvirker både motor, girkassen – når ABS slår inn – stabilitetskontroll, den aktive eksosventilaktiveringen, styring og gassrespons. I tillegg endres også visningen på det heldigitale instrumentpanelet og den midtstilte berøringsskjermen – både når det gjelder kjøretøyinformasjon, måleinstrumenter og fargetema etter det valgte kjøremoduset

På veien:

• Normal – Utviklet for komfort og drivstoffeffektivitet
• Sport – Mer respons for aktiv kjøring på vanlig vei
• Glatt – Tryggere kjøring når underlaget er glatt eller ujevnt

I terreng:

• Steinete – for optimal kontroll i veldig lav hastighet på steinete og veldig ujevnt underlag
• Sand – Optimaliserer girskiftene og kraftfordelingen for best mulig fremdrift i sand eller dyp snø
• Gjørme/hjulspor – for maksimalt grep ved igangkjøring og kjøring på løse underlag
• Baja – setter alle systemene i angrepsposisjon for høy hastighet i tøft terreng

For første gang får Ranger Raptor et avansert permanent firehjulstrekksystem med en helt ny elektronisk kontrollert 2-trinns fordelingskasse, kombinert med differensialsperre både foran og bak. Foto: Bjørn laberg

Neste generasjon Ranger Raptor kommer også med Trail Control, en cruisekontroll for kjøring i terreng. Sjåføren velger en hastighet under 32 km/t og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, mens sjåføren kan konsentrere seg om å styre bilen gjennom vanskelig terreng. De råe 17 tommers aluminiumsfelgene blir levert med Raptor-eksklusive all-terrain dekk. Inni bilen er nye Raptor Ranger utstyrt med jagerflyinspirerte sportsseter for svært god komfort og støtte ved kjøring i høy fart på svingete veier.

Ranger Raptor med twin-turbo 3.0-liter V6 EcoBoost har veiledende pris fra 912 025 kroner.

– Fra tidlig i 2023 kan også kunder bestille Ranger Raptor med en 2-liters turbodieselmotor. De første leveringene av disse er forventet sommeren 2023, sier Per Gunnar Berg.

Et 12,4 tommers heldigitalt instrumentpanel og en 12 tommers berøringsskjerm i midten sørger for at sjåfør og passasjer får full tilgang til det nyeste av digital teknologi. Foto: Ford