Aktuelt

Bygger togparkering for Bane NOR i Tønsberg

Bildet: Hans Kjetil Traen, adm.dir. Marthinsen & Duvholt, og Lars Andre Tangerås, direktør portefølje Sør i Bane NOR, signerte kontrakten om bygging av togparkering Tønsberg. Bak fv Gro Helen Skaar, prosjektleder Bane NOR og Hans Petter Ytterbøe, prosjektleder Marthinsen& Duvholt. Foto: Anne Mette Storvik

Marthinsen & Duvholt har signert kontrakt med Bane NOR om bygging av togparkering Tønsberg. Kontrakten har en verdi på ca. 247 millioner kroner.

Bane NOR bygger to nye dobbeltsporstrekninger på Vestfoldbanen, Drammen-Kobbervikdalen, og Nykirke-Barkåker.  Begge prosjektene har planlagt åpning 2025. Når disse parsellene er ferdig bygd ut har vi sammenhengende dobbeltspor fra Drammen til Tønsberg, og det blir mulig å kjøre fire tog i timen hver vei mellom Tønsberg og Oslo. Sammenhengende dobbeltspor gjør at folk kan bo i en by og jobbe i en annen, uten å være avhengig av bil på reiser til jobb eller skole. For å få til dette, må det bygges togparkering og det må gjøres tiltak på Tønsberg stasjon.

– Marthinsen & Duvholt leverte det beste tilbudet sammenlagt på kriteriet kvalitet/gjennomføring og pris, sier Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR.

Lokale ringvirkninger

Marthinsen & Duvholt er en lokal grunnentreprenør som har med seg NRC som underentreprenør på jernbaneteknikk. Baneservice er i seg selv ikke en lokal entreprenør, men prosjektet er bemannet opp fra området Vestfold/Telemark. De har også med seg noen lokale firmaer som underentreprenører.

Med tanke på miljøet

Bane NOR har vedtatt å bruke det internasjonale miljøsertifiseringssystemet BREEAM (tidligere CEEQUAL) i alle utbyggingsprosjekter. Hensikten med dette er å gjøre Bane NORs prosjekter mer miljøvennlige og bærekraftige. Begge kontraktene er inngått med en opsjon på BREEAM-sertifisering som løses ut umiddelbart etter inngått kontrakt.

Togparkeringen på Barkåker

Kontrakten heter «UNB11 – Togparkering Tønsberg, og er på 248,4 MNOK. Marthinsen & Duvholt skal bygge nytt togparkeringsanlegg med 7 spor, plass til 14 togsett, servicebygg og tekniske installasjoner. Dessuten skal de bygge om Brekke bro.

Grenser mot nytt dobbeltspor

Togparkeringen ligger rett ved starten på det nye dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker, og får derfor grensesnitt mot entreprisene der. Arbeidet starter på nyåret 2023, og skal være ferdig samtidig med dobbeltsporet i august 2025.

– Gratulerer, greit å få avklart dette før jul! Togparkeringen ligger inne i en effektpakke hvor målet er fire tog i timen i grunnrute mellom Tønsberg og Oslo. Togparkeringen er veldig viktig i denne sammenhengen, sier Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR. Tangerås understreker også viktigheten av å ivareta sikkerhet underveis i prosjektgjennomføringen.

– Vi er godt fornøyde med konkurransen, selv om vi skulle ønske vi hadde vært i mål litt tidligere på grunn av sommerstengning  av jernbanen i 2023, sier ass. prosjektsjef i Bane NOR, Rune Røer, som gleder seg til å begynne å bygge.

– Bane NOR er en veldig viktig kunde for oss. Dere er en god og viktig samarbeidspartner, og vi gleder oss til å vise oss tilliten verdig. Vi opplever at vi har en god forståelse av prosjektet og innser at juleferien ikke blir spesielt lang i år. Vi er klar over at det er mange utfordringer, men sikkerheten er for oss det aller, aller viktigste, sier Hans Kjetil Traen, administrerende direktør hos Marthinsen & Duvholt.

Tønsberg stasjon skal bygges om

Kontrakten heter «UNB15 – Innføring Tønsberg stasjon» og er på 381,7 MNOK.
Baneservice AS skal rive spor 3-6 og et servicespor på Tønsberg stasjon, og bygge spor 3 og 4 og ny plattform til spor 4. Spor 1 og 2 skal renoveres der det er nødvendig, og plattformer skal heves og forlenges. Det skal bygges en ny støttemur mot Lerches gate og diverse masser skal skiftes ut i stasjonsområdet. Arbeidet starter på nyåret 2023, og skal være ferdig samtidig med dobbeltsporet i august 2025.

Alt henger sammen

– Bane NOR, Utbygging sør, har ca 200 ansatte personer nå og vi har et årlig budsjett på ca. 5 milliarder kroner. Vårt mål er fire tog i timen i grunnrute hver vei mellom Tønsberg og Oslo. Dette prosjektet er veldig viktig for å kunne ta ut effekten av de andre utbyggingene på Vestfoldbanen, sier Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR.
-Det er viktig at vi samarbeider og bruker ressursene der de trengs mest, sier Tangerås som understreket viktigheten av HMS i alle ledd, ikke minst i forhold til alt som har med spennings-satt anlegg å gjøre.

– Vi er svært glade for denne kontrakten. Jeg håper vi kan få god dialog og fin kommunikasjon, det løser mange problemer, sier Kjersti Kanne, administrerende direktør i Baneservice.

– Det skal bli deilig å komme i gang, nesten synd at jula kommer imellom! Det kan være en fordel at vi er inne på flere prosjekter for Bane NOR slik at vi kan sjonglere med ressursene, sier Andreas Ekman, prosjektleder i Baneservice.

Fra venstre: Andreas Ekman, prosjektleder i Baneservice, Kjersti Kanne, administrerende direktør i Baneservice, Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR og Thomas Slevikmoen Høgli, prosjektleder i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR

Bildet: Fra venstre: Andreas Ekman, prosjektleder i Baneservice, Kjersti Kanne, administrerende direktør i Baneservice, Lars André Tangerås, prosjektdirektør i Bane NOR og Thomas Slevikmoen Høgli, prosjektleder i Bane NOR. Foto: Anne Mette Storvik / Bane NOR