Verktøybedriften Viking Arm AS ble av Bærum Næringsråd kåret til «Årets Gründer i Bærum» etter tre år med en imponerende salgsutvikling.
Kriteriene juryen la vekt på var; nyskapning, lønnsomhet, bærekraft og synlighet, og Viking Arm leverte på alle punkter. Fra den lille bedriften i Lommedalen i Bærum startet salget av sin oppfinnelse «Viking Arm» i slutten av 2019 og til i dag, har de etablert distribusjon og salgskanaler i 36 land på 4 kontinenter. Gründer og styreformann, Øivind Resch tok imot prisen på vegne av selskapet og medgründer Terje Scheen.
– Resultatet for 2021 viste 48.4 mill. i omsetning, og i år har Viking Arm økt omsetningen ytterligere og vil gå med et hyggelig overskudd. Målet er å vokse 20-40% i året de neste tre til fem årene. Viking Armen er et verktøy som effektiviserer jobbene for brukere og bedrifter og gir resultater på bunnlinjen. Det er et enormt marked der ute, og vi har bare så vidt begynt. sier CEO i Viking Arm, Ulf Atle Hansen i en pressemelding.
Avtale i Sør-Korea
Bare noen dager før kåringen av «Årets gründer», landet Viking Arm en distribusjonsavtale med Sør-Koreas største verktøy distributør, Dong Shin Toolpia Co., Ltd company i.
– Sør-Korea er et marked med stort potensiale, og avtalen med Dong Shin Toolpia er av stor strategisk betydning for oss. Vi er i dialog med store og ledende distributører og kjeder i andre land også, men de må vi komme tilbake til når vi har landet dem, sier Hansen.
– Salget og interessen for verktøyet og selskapet er i stor grad drevet av anbefaling fra profesjonelle brukere og smitter over på hobbybrukere. Vi har helt tydelig klart å skape et verktøy som er relevant og av stor nytte og verdi for brukerne, sier gründer Øivind Resch.
– Sosiale medier er viktig
– Som et lite selskap i hurtig vekst og selger til forhandlere i 36 land, sier det seg selv at vi ikke kan bruke mye midler på markedsføring. Det er faktisk brukerne selv som anbefaler verktøyet til venner og kolleger når de oppdager hvor mye enklere og raskere jobber kan utføres. Våre viktigste markedsføringskanaler er derfor sosiale medier hvor profesjonelle brukere selv legger ut bilder og videoer og anbefaler verktøyet til andre og slik skaper etterspørsel i markedet. Dette er signaler som butikker, kjeder og distributører plukker opp, sier han.
– Så langt har vi solgt 130 000 enheter verden over, og er i ferd med å introdusere tilbehør som letter enda flere oppgaver. I tillegg jobber vi med utvikling av flere smarte verktøy. Ambisjonen er å bli en ny global merkevare innen kvalitets verktøy. Viking Arm er et løfteverktøy som kan løfte, senke, holde og presse opptil 150kg med millimeter presisjon – bare med bruk av én hånd. Verktøyet har på kort tid blitt et av de mest populære verktøyene blant snekkere og installatører, og bruksområdene øker stadig, avslutter Hansen.
Viking Arm AS:
-Etablert 2018. Salgsstart i Norge oktober 2019 og internasjonalt april 2020
-Lokalisert i Lommedalen i Bærum.
-Viking Arm er et nytt verktøy funnet opp av gründerne Øivind Resch og Terje Scheen
-16 ansatte
-Produksjon av deler i Asia og Europa. Montering, kvalitetssikring, testing og distribusjon i/fra Norge.
-Distribusjon til 36 land
-Omsetning 2021: 48.4 millioner