– Denne dagen har vi ventet lenge på. Endelig skriver vi 24. mars, og klokken 09:00 kunne vi åpne den nye versjonen av NOBB Leverandør for våre leverandørkunder, sier en stolt administrerende direktør Øyvind Skarholt i Norsk Byggtjeneste AS.
– NOBB Leverandør er en viktig tjeneste for våre over 700 leverandører som har sine produkter registrert i Norsk Byggevarebase (NOBB). Da snakker vi om grunndata, logistikkdata, tekster, markedstekster, produktbilder, dokumentasjon og tekniske egenskaper, understreker Skarholt.
Bildet: administrerende direktør Øyvind Skarholt i Norsk Byggtjeneste AS. Foto: Øyvind Berild
Klare målsetninger for prosjektet
– Vi ønsket å møte bransjens behov for mer produktdata med god kvalitet. Derfor besluttet Byggtjeneste å lage en helt ny og egenprodusert versjon av NOBB Leverandør hvor vi har lyttet til kundene og tatt med oss det beste fra både NOBB Vareeier og første versjon av NOBB Leverandør, kan Chief Technology Officer / CTO Øystein Berg fortelle.
– Vi har fokusert på brukervennlighet, ytelse og datakvalitet med tanke på fremtidige krav og utvidelser. Helt konkret vil brukeren møte et system som enkelt gir tilgang til relevant informasjon og prosesser med færrest mulig klikk. Markedet har vist stor interesse for prosjektet, og mange kunder har høye forventninger til den nye løsningen. Det er et prosjektteam på 15 personer, med Byggtjenestes egne ansatte og faste innleide utviklere i Ukraina og Kroatia, som har jobbet iherdig for å forme fremtidens leverandørløsning, sier Øystein Berg.
Bildet: Chief Technology Officer / CTO i Byggtjeneste, Øystein Berg. Foto: Øyvind Berild
Bedre kontroll på datakvaliteten
Prosjektteamet har også jobbet mye med hvordan systemet kan bidra til å sikre riktig kvalitet på produktdataene i løsningen. Her har nye NOBB Leverandør fokus på å være intuitivt og brukervennlig. Et eksempel er pakningsadministrasjon, hvor systemet vil hjelpe brukeren med å gjøre riktige valg når pakninger opprettes slik at det blir umulig å opprette en pakningsstruktur som ikke logisk henger sammen.
– Videre har vi jobbet med å implementere NOBB Regelverk på en robust måte i systemet. Brukeren vil få gode og informative tilbakemeldinger om hva som mangler på en vare. Det vil også bli muligheter for å søke spesifikt etter varer som har en bestemt mangel, sier avdelingsleder for Customer Success Chief Operating Officer / COO i Byggtjeneste, Martin Bondkall.
– Vi er derfor trygge på at vi i dag har lansert en løsning som treffer godt på målsetningene våre, som vil gi et løft og være til hjelp for brukerne av systemet, avslutter Bondkall.
Bildet: Chief Operating Officer / COO i Byggtjeneste, Martin Bondkall
Byggtjeneste vil i tiden fremover tilby flere brukerrettede webinarer og kurs, og allerede i forbindelse med lanseringen arrangeres gratis oppstarts-webinar for å hjelpe kundene i gang med den nye løsningen. Se mer på byggtjeneste.no.