Infrastruktur

Tunnelboring i gang

Oppstart av tunnelboring Østensjøbanen. Foto: Sporveien/Stian Olsson

Mandag 4. april starter Sporveien byggingen den nye T-banetunnelen fra Østensjøveien mot Hellerud.

Som en del av Østensjøbane-prosjektet skal Sporveien legge T-banen i tunnel, og bytte ut to bruer over Østensjøveien og Alna-elven.

– Oslo har svært ambisiøse mål om å kutte utslippene og redusere biltrafikken. For å nå de målene er det helt nødvendig å gjøre det mer attraktivt å reise med kollektivtransport. Den nye tunnelen vil bidra til et bedre kollektivtilbud og en enklere hverdag for alle som reiser med linje 2 og 3 på T-banen, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav.

I et normalt år, uten pandemi, står T-banen for over 120 millioner enkeltreiser. I perioden frem til 2040 vil det skje en betydelig satsning på T-banen i Oslo med blant annet innkjøp av flere nye T-banetog, byggingen av Majorstuen T-banestasjon og utskiftning av signalanlegget til T-banen.

– Dette er en viktig milepæl i et viktig prosjekt i Oslos kollektivsystem som skal bidra til kortere reisetid med T-banen på linje 2 og 3, samtidig som vi oppgraderer infrastrukturen for å bedre punktligheten og forutsigbarheten til glede for de reisende. Nå er vi i gang, sier Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.

400 meter tunnel
Den 400 meter lange tunnelen, og det nye sporet, mellom Brynseng og Hellerud er forventet tatt i bruk høsten 2023, selv om det vil foregå noen mindre etterarbeider også i 2024.

De siste månedene har prosjektet jobbet med å klargjøre området rundt den ene kommende tunnelåpningen ved Østensjøveien hvor tunnelbyggingen starter fra denne uken.

Tunnelen bygges med tradisjonell tunneldriving, ved at det først bores og deretter sprenges innover i fjellet.

Retter ut hundre år gammel infrastruktur
På strekningen Etterstad-Hellerud er det en nesten hundre år gammel infrastruktur, med to bruer som er på slutten av sin levetid.

Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn Bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens, T-banedrift.

– En positiv sideeffekt av prosjektet er at naboene til T-banen vil få redusert støy fra Østensjøbanen, sier byråd Sirin Stav.