Bane NOR signerte torsdag to store vedlikeholdskontrakter, og lar dermed norske Baneservice og spanske Azvi dele jernbanelandet mellom seg.
Kontraktene gjelder sporjustering fra 2024. Kontrakten med Azvi har en totalverdi på 423,2 millioner kroner, mens kontrakten signert med Baneservice anslås til 390,5 millioner. Avtaletiden på kontraktene er 5 år, med mulighet for opsjon på 3 år. Geografisk er kontraktene fordelt på jernbaneområdene Sør-Vest og Øst, og Nord og deler av Område Øst (Østlandet).
Oppdraget omfatter gjennomgående sporjustering, punktvis sporjustering, sporvekseljustering, ballastfordeling og sporstabilisering. Dette er alle viktige tiltak for en sikker og punktlig jernbane.
Estimert totalverdi: 850 millioner
– Vi har tildelt kontraktene til Baneservice AS og Azvi SAU. Estimert total verdi på kontraktene er ca. 850 millioner kroner, sier konserndirektør for drift og teknologi i Bane NOR, Sverre Kjenne. Han signerte på vegne av det statlige foretaket.
Kjenne ser fram til et fortsatt godt samarbeid med Baneservice AS, som har hatt kontrakten for Sør-Vest og Øst. Fra 2024 vil selskapet overta område Nord og deler av område Øst.
– Azvi er ny leverandør for oss innen landsdekkende vedlikehold. De tar over kontrakten på Sør-Vest og Øst, sier konserndirektøren.
Selskap med bred jernbane-erfaring
Kjenne legger til at det spanske selskapet har lang og bred erfaring med sporjustering fra Spania og ellers i Europa. Azvi signerte i 2019 avtale med Bane NOR om å bygge dobbeltspor mellom Bergen og Arna. Selskapet leverer stordelen til dette store dobbeltsporprosjektet, og har i dag leveranser i Bergen på nybygging av tunnel, drift og vedlikeholdskontrakt. Ved valg av leverandør den gang, la Bane NOR stor vekt på oppdragsforståelse og gjennomføringsevne.
– Dermed har selskapet god erfaring med å jobbe med jernbanetekniske prosjekter i Norge. En god balanse mellom nye og eksisterende leverandører styrker oss i utviklingen av fremtidens vedlikehold. De er også viktige partnere for oss i vår omfattende teknologiske utvikling av jernbanen i Norge, sier Kjenne.
Styrker markedsposisjonen – og miljøsatsing
– Denne kontrakten er svært viktig for Azvi, da den vil etablere oss sterkere i markedet for vedlikehold her i Norge, sier Manuel Borràs, som er Azvis leder for forretningsutvikling i Norge.
Kjersti Kanne, som er administrerende direktør i Baneservice, ser mulighet for å styrke selskapets satsing på bærekraft gjennom den nye kontrakten.
– Takk for tilliten, denne kontrakten er viktig for kontinuitet samt muligheten å investere i nye miljøvennlige maskiner for satsing på bærekraft. Vi ser frem til å fortsette det gode samarbeidet med Bane NOR, sier hun.
Kontrakt mellom Bane NOR og Azvi:
• Anslått total verdi kr 423,2 mill NOK
• Kontraktsverdi 5 år – 254 600 000
• Opsjonsverdi 3 år – 168 600 000
Kontrakten gjelder geografisk i jernbaneområde Nord og deler av område Øst, som omfatter:
• Gardermobanen
• Hovedbanen øvre
• Kongsvingerbanen
• Dovrebanen
• Raumabanen
• Rørosbanen
• Solørbanen
• Meråkerbanen
• Nordlandsbanen
• Ofotbanen – samt tilhørende sidebaner
Kontrakt mellom Bane NOR og Baneservice:
• Anslått total verdi: 390,5 mill NOK.
• Kontraktsverdi 5 år – 235 000 000
• Opsjonsverdi 3 år – 155 600 000
Kontraktens geografiske område er Sør-Vest og Øst, som omfatter:
• Bergensbanen
• Randsfjordbanen
• Roa- Hønefossbanen
• Flåmsbana
• Sørlandsbanen
• Arendalsbanen
• Bratsbergbanen
• Vestfoldbanen
• Drammenbanen
• Spikkestadbanen
• Askerbanen
• Hovedbanen nedre
• Gjøvikbanen
• Østfoldbanen vestre linje
• Østfoldbanen Østre linje – Tilhørende sidebaner