For første gang er gode arbeidsvilkår en del av konkurransen om vegkontrakter i Statens vegvesen.
Mesta har i tillegg forpliktet seg til klimakutt og bedre beredskap i Gjøvikområdet og på Romerike.
Totalt sju nye driftskontrakter for riksveger fra Alta i nord til Stavanger i sør trer i kraft 1. september. Kontraktene omfatter drift og vedlikehold av totalt 3120 kilometer riksveg, og har samlet kontraktsum på 4,2 milliarder kroner (inkl. mva.). Kontraktene varer i fem år, med gjensidig opsjon for forlengelse på tre år.
Mer for pengene
Statens vegvesen har krav til klima og arbeidsmiljø i alle kontrakter, men i kontrakten for riksvegene i Gjøvikområdet og på Romerike er entreprenørene i tillegg utfordret til å komme med løsninger som kan gi bedre arbeidsvilkår, større klimakutt og bedre beredskap. Denne konkurransen vant Mesta – som også hadde lavest pris. Kontraktsbeløpet er 436 millioner kroner.
– Statens vegvesen skal gi samfunnet og den enkelte trafikant mest mulig igjen for pengene. Det gjør vi best når vi samarbeider med entreprenørene om å finne gode løsninger, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen i en pressemelding.
Han mener anbudskonkurransen viser at det ikke er noen motsetning mellom gode arbeidsvilkår, grønnere drift og pris.
– Dette er en innovativ anskaffelsesmetode, der vi for første gang anvender såkalt «Best value procurement» innen driftskontrakter. Et viktig poeng med Statens vegvesens kontraktstrategi er at vi skal ha flere verktøy i verktøykassa enn bare pris. Resultatet av denne kontrakten bekrefter hypotesen om at det er god bedriftsøkonomi å tenke helhetlig, sier Bjørn Laksforsmo.
Gleder seg
Mesta ser fram til å ta fatt på oppdraget.
– Vi er veldig glad for at Statens vegvesen utlyste en kontrakt med vekting både på pris og gjennomføring. Det gjør at vi får bidratt med spisset kompetanse blant annet innen miljø og bærekraft – som er noe vi i Mesta jobber mye med. På kontrakten har vi en fantastisk gjeng med både egne ansatte og underentreprenører som ser fram til å begynne på oppdraget, sier konserndirektør for Drift og vedlikehold i Mesta, Kristin Folge.
Totalt vil rundt 100 personer være sysselsatt med drift og vedlikehold av vegene i området. I tillegg til Mestas egne folk er følgende underentreprenører på plass: Killingmo Freseservice AS, SLT AS, Jan Erik Ånerud AS og Monsen Maskin og Transport AS.
Best på arbeidsvilkår
I kontrakten for Gjøvik og Romerike har Mesta forpliktet seg til å ha markedsledende arbeidsvilkår for egne ansatte og underentreprenører. Det innebærer at lønns- og arbeidsvilkårene for ansatte i denne kontrakten skal være blant de beste i bransjen. Underentreprenører sidestilles med egne ansatte når det gjelder kompensasjon og opplæring. Mesta har også satt som krav at alle ansatte både i egen virksomhet og underentreprenør skal ha tariffavtale.
Større utslippskutt
Statens vegvesen har stilt krav om størst mulig reduksjon av CO2-fotavtrykket som skapes av aktiviteter knyttet til vegdriften. Mesta har lovet å kutte CO2-utslippene med 29 prosent fra første år, og øke til 40 prosent i løpet av kontraktsperioden. Dette skal blant annet oppnås ved at over 40 prosent av kjøretøyene er fossilfrie. Mesta vil blant annet benytte elektriske biler og lastebiler som går på biogass, og har forpliktet seg til å redusere andel tomgangskjøring, bedre logistikken og jobbe mer effektivt, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy.
Bedre beredskap
I tillegg garanterer Mesta for kortere responstid ved uforutsette hendelser enn det som følger av Statens vegvesens standardkontrakter. Gjennom bedre utstyr og plassering av utstyr og folk vil utrykningstida bli 45 minutter på dagtid og 1,5 timer på natta. Det betyr at vegen kan åpnes raskere igjen ved eventuelle hendelser.
Femårskontrakten for Gjøvik og Romerike omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på E6 Gardermoen – Kolomoen og E6 Vingrom – Moelv, riksveg 4 Mjøsbrua – Gjelleråsen, E16 Kongsvinger – Kløfta og E16 Gardermoen – Jevnaker, totalt 445 km.
Det var fem tilbydere som leverte tilbud, og Mesta kom best ut på samtlige kriterier. I konkurransen ble pris vektet 30 prosent, mens øvrige kriterier i sum ble vektet med 70 prosent.
Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter:
• All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
• Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene, og felleskontraktene fases gradvis ut. Fra 1. september 2022 har Statens vegvesen 24 rene riksvegkontrakter, mens 19 kontrakter er felles med fylkeskommunene.
• Standard kontraktsperiode er fem år, med tre års gjensidig opsjon for inntil tre nye år.
• Pris skal alltid vektes i tildelingen av kontrakter, men det er åpnet for kombinasjon med andre tildelingskriterier.
• Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
• Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Nye kontrakter neste år
I 2023 kommer nye driftskontrakter for Øst-Finnmark, Sør-Troms, Ofoten, Nordfjord, Sunnmøre og Romsdal og deler av Telemark. I tillegg til noen geografiske endringer, kan det bli justeringer som følge av at Nye Veier AS overtar drift av enkelte riksvegstrekninger. De nye kontraktene som trer i kraft høsten 2023, lyses ut seinere i høst eller tidlig i 2023.
Se oversikt over alle driftskontrakter i hele landet her
Dette er de nye kontraktene fra 1. september 2022 – 1. september 2027:
Område Entreprenør Kontraktsum (eks. mva.)
Romerike – Gjøvik Mesta 436 mill. kr.
Rogaland Risa 509 mill. kr.
Alta og Nord-Troms Anlegg Nord 469 mill. kr.
Østfold og Follo Mesta 463 mill. kr.
Hardanger og Sogn Presis Vegdrift AS 670 mill. kr.
Drammen Vaktmesterkompaniet 415 mill. kr.
Midt-Norge Mesta 445 mill. kr.