Volvo Trucks og gruveselskapet Boliden slår seg sammen for å sette elektrisk lastebiltransport i drift i underjordiske miljøer.
Det svenske gruveselskapet Boliden blir i 2023 et av de første i verden til å bruke batterielektriske lastebiler for tung, underjordisk transport. I gruvemiljøer kan de elektriske lastebilene gi flere store fordeler – inkludert null eksosutslipp, en tryggere arbeidsplass og stillere arbeidsforhold.
CO2-forpliktelser
Dagens gruveindustri går gjennom en periode med raske endringer. Mange mange aktører bytter til mer bærekraftige produksjonsmetoder for å tilby metaller med et mindre klimafotavtrykk. Eksos fra kjøretøy som går på diesel ansvarlig for størsteparten av CO2-utslippene fra Bolidens gruver. Selskapet har forpliktet seg til å redusere sine CO2-utslipp med 40 prosent innen 2030.* For at Boliden skal nå sine klimamål, vil elektrifisering av transport spille en nøkkelrolle.
Det nye samarbeidet mellom Boliden og Volvo Trucks betyr at to tunge, elektriske Volvo-lastebiler skal brukes i Bolidens Kankberg-gruve utenfor Skellefteå i Nord-Sverige. Hvis alle lastebilene i gruven var elektriske ville CO2-utslippene fra gruven kunne blitt redusert med mer enn 25 prosent.
Gir verdifull kunnskap
– Dette er et spennende samarbeid i et miljø med veldig tøffe krav. Det innebærer bratte bakker, tunge laster og fuktig luft som sliter på kjøretøyene. Samarbeidet med Boliden vil gi oss verdifull kunnskap om ytelsen til elektriske lastebiler når de kjører under jorden. Det vil gi svar på spørsmål rundt hvordan drivlinjen og batteriene blir påvirket. Ved å redusere CO2-utslippene fra gruvetransport, blir også våre egne CO2-utslipp indirekte redusert. Dette siden gruveindustriens råvarer blir brukt i våre lastebiler, sier Jessica Lindholm, prosjektleder i Volvo Trucks.
Den første lastebilen som skal betjene Kankberg-gruven, er en Volvo FH Electric. Den vil bli brukt til å frakte fjellbolter og annet utstyr ned i gruven. Denne blir satt i drift i 2023. Basert på erfaringer med den første lastebilen vil man senere sette enda en Volvo FH Electric i drift, med underjordisk transport av stein og malm.
Mer energieffektiv enn en dieselmotor
– Vi ser på samarbeidet med Volvo som en fantastisk mulighet til å drive den elektriske teknologien fremover. Samtidig lærer vi hvordan vi kan tilpasse driften vår til fossilfri underjordisk transport. En viktig fordel med lastebilene er at de vil bidra til en mer bærekraftig gruve. Både når det gjelder utslipp og arbeidsmiljøet for våre ansatte, kommenterer Daniel Forslund, prosjektleder i Boliden.
I tillegg blir den totale energien brukt i gruven lavere. Dette siden den elektriske drivlinjen er mer energieffektiv enn en dieselmotor. Det er dessuten mulig å regenerere elektrisitet når motoren bremser i nedoverbakker.
Volvo Trucks tilbyr bransjens største utvalg av elektriske lastebiler, med seks elektriske lastebilmodeller i serieproduksjon. Selskapet er markedsleder for tunge elektriske lastebiler i Europa og USA. De elektriske lastebilene kan dekke mange forskjellige transportbehov. Fra bynær distribusjon og avfallshåndtering til regional transport og anleggstrafikk. Volvos mål er at 50 prosent av alle nye lastebiler solgt i 2030 skal være elektriske.
Om Boliden:
Boliden er et metallselskap med fokus på bærekraftig utvikling. Røttene er nordiske, markedet er globalt. Kjernekompetansen ligger innen områdene leting, gruvedrift, smelting og gjenvinning av metall. Boliden har rundt 6000 ansatte og årlig omsetning på rundt SEK 85 milliarder. Selskapet er notert på NASDAQ OMX Stockholm i Large Cap-segmentet.
* Mål 1 og 2, sammenlignet med 2021. Mål 1 omfatter direkte utslipp som skjer i egen virksomhet, for eksempel forbrenning av drivstoff og fra kjøretøy organisasjonen eier eller kontrollerer. Mål 2 omfatter indirekte utslipp fra innkjøpt strøm, damp, varme og kjøling.