STATSBUDSJETTET: – Vektavgiften er en rekkeviddeavgift fordi batterier veier. Samtidig kommer moms. Regjeringen kortslutter elbilsatsingen, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF.
I sum er dette en dobbel avgiftsøkning på elbiler fra nyttår. Rekkevidde blir straffet med vektavgiften og elbilene får moms på summen over 500 000 kroner.
– Uforståelig
– Det er uforståelig at regjeringen foreslår dette samtidig som de vil at flere skal velge elbil. Mange gode familiebiler med lang rekkevidde vil bli dyrere fra nyttår. Her må Stortinget kjenne sin besøkelsestid og sikre at vanlige folk kan skaffe seg en elbil også i 2023, slår Skjøstad fast
NAF har advart mot en slik økning, og nå kommer konsekvensen i form av en avgiftsspiral på alle nye biler, ikke bare elbiler. Det er fordi Stortinget tidligere har vedtatt at elbilen fortsatt skal være konkurransedyktig selv om elbilen får økte avgifter.
– Regjeringen gjør gamle feil om igjen. Å innføre kjøpsavgifter på elbil gjør alle biler dyrere, og at nybilsalget går ned. Det er på sikt ikke bra for verken miljø eller trafikksikkerhet, sier han.
Dyrere for brukte elbiler
Forslaget til statsbudsjett skrur også til avgiftsskruen ytterligere for brukte elbiler. Nå innføres det full omregistreringsavgift.
– Full omregistreringsavgift gir dyrere brukte elbiler. Folk flest kjøper bruktbil og nå kommer det altså en avgift i et allerede brennhett elbil-bruktmarked, sier Stig Skjøstad. – Det er et kappløp om å gi elbilen flest mulig avgifter, i form av økte bompenger, økt årsavgift, full omregistreringsavgift på brukte elbiler, moms og kjøpsavgift. Samtidig vil regjeringen at alle skal velge elbil innen 2025. Stortinget må nå tenke på folk flest når de starter forhandlingene, sier Skjøstad.