Den midlertidige brua som skal avlaste Stavåbrua på E6 i Rennebu tar nå form rett ved siden av den gamle brua.
– Når denne arbeidsuka er ferdig har vi produsert tre fag (ca. 27 meter) av brua, sier byggeleder Petter Husby i Statens vegvesen. Han er byggeleder for midlertidige bruer, og er nå i full sving med sitt mannskap i Rennebu.
Den midlertidige brua bygges rett oppstrøms av dagens Stavåbru over det 70 meter høye juvet. Brua er av typen Mabey Delta og får to kjørefelt. Delene til brua ble produsert på bestilling i England i vår og sommer, og ble fraktet til Rennebu fordelt på mer enn 30 lastebillass. Brua er over 500 tonn i totalvekt. Produsenten av brua har sendt egne fagfolk til Norge for å være med på monteringen.
– Nå er det action her ved anleggsplassen hvor man kan se brua ta form fra dag til dag. Mannskapet har arbeidsuke fra mandag til og med torsdag, sier prosjektleder Janne Staulen Venes i Statens vegvesen.
Her kan du følge framgangen på bilder tatt av webkamera.
Brua skyves på plass på to brufundamenter og en brupilar som er bygget av entreprenøren Winsnes Maskin & Transport AS i sommer og høst. Monteringen foregår fra sørsiden av elva Stavåa, og brua skyves framover etter hvert som delene blir montert. Brua blir skjøvet frem med hydrauliske sylindere. Foran selve brukonstruksjonen er det montert noe som kalles en lanseringsnese, som skal tas av når brua er ferdig montert.
Total lengde på den midlertidige brua blir 140 meter, og den vil ha ett fritt spenn over elva på 99,5 meter. Kjørebanebredden vil være 7,35 meter. Totalbredden på brua fra ytterkant til ytterkant vil være 10 meter.
– Det er første gang i Norge vi monterer en midlertidig bru på denne størrelsen med ett slikt spenn, så her setter vi norgesrekord, sier prosjektleder Janne Staulen Venes i Statens vegvesen.
Vegvesenet er godt vant med å bygge bruer på kort tid. Den nasjonale bruberedskapen skal gjenopprette brutte vegforbindelser når bruer blir skadd eller ødelagt, f.eks. på grunn av flom. Nå er det dette mannskapet som bygger den nye midlertidige brua.
Entreprenøren skal bygge ny veg i begge ender av den nye brua for å koble på eksisterende E6. Til sammen 150 meter veg. I november er det planlagt å være ferdig med arbeidet, og E6-trafikken kan flyttes over på den nye brua.