– Bestemmelsene i TEK 17 sier at alle bygg med garasjeanlegg og parkeringsplasser skal være ladeklare. Dette blir tatt hensyn til NEK 400:2022.
Av Trond Schieldrop
Det sier fagsjef for lavspenningsområdet i NEK,Tommy Lundekvam, til Byggfakta.
Innen 2030 vil det være mer enn 2.000.000 ladbare biler i Norge og vil kreve økt ladekapasitet. Lundekvam har ansvaret for at NEK400 publiseres i tide og at den er i henhold til m komiteens bestemmelser. Han sitter også som sekretær i NK64 som tilrettelegger og fasilitator for alle 70 komitemedlemmer.
Flere arbeidsgrupper
– Komiteen består av flere arbeidsgrupper der NEK 400 8-824
tar for seg ladeklare byggverk. Det er tilsvaret til TEK17 versjonen til Direktoratet for Byggkvalitet (DIBK) der de har en oppdatert revisjon av byggetekniske forskrifter fra 2017 med krav om at bygg skal være ladeklare. Her ble det ikke sagt noe om hvordan byggene elektroteknisk skal være ladeklare. Delstandarden for ladeklare byggverk NEK 400 8-824 tar for seg føringsveier. For at et bygg skal være ladeklar må det legges til rette for en enkel fremføring av kabler til ladeplasser. Det må også tas hensyn til hvor mye effekt det kreves for å kunne lade elbiler i slike anlegg, påpeker han.
Krav til fremføringsvei
Etter den nye standarden skal kostnadene med fremføringsvei kartlegges samtidig som man klargjør tavler og skap for å unngå og måtte bygge om anlegget i ettertid.
– Har du kjøpt en leilighet i et borettslag og har en elbil, er det i henhold til forskrift krav for borettslag og felleseie om at du skal ha mulighet til å få ladet bilen din. Gjør ikke borettslaget noe med dette kan jeg som boligeier påpeke at lovverket ikke er fulgt opp. Kjøper du en leilighet og eierne mener dette er noe du må ordne det selv snakker vi om så mye som 150 000 kroner for å etablere et ladepunkt. Blir det i prosjekteringsfasen tilrettelagt for ladepunkt snakker vi om en kostnad på mellom 5000 og 10 000 kroner, sier Lundekvam. Han legger til at det ikke er boligeier som i etterkant må betale for dette.
– Derfor er det viktig at de som gir anbud for ladeinfrastruktur får med seg denne og andre endringer i NEK400 og byggteknisk forskrift. Hvis ikke kan de få store krav rettet mot seg i etterkant. I byggenæringa og elektrobransjen er marginene så lave at det ikke er rom til å trå feil. Installatører har svært lite å gå på og hvordan situasjonen er for byggherre eller utbygger vet jeg ikke.
Overgangsperiode
– Kravet til ladeklare bygg kom i 2022. Nå er det en overgangsordning der man kan bruke 2018-utgaven, som ikke sier noe om ladeklare bygg. Men husk at byggteknisk forskrift TEK17 allerede sier noe om det. Derfor er der ingen grunn til å la være å bruke det nye regelverket selv om du kan prosjektere etter NEK400 2018 ut dette året. Det du har prosjektert må være ferdig bygd og levert med dokumentasjon innen 2023, noe som er regulert i DSB, sier Lundekvam til slutt.