Aktuelt

Juletoget er på sporet

Bildet: Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Foto: Bane NOR

Har du sett det julelysglitrende toget på Bergensbanen de siste dagene, og lurer du på hva i all verden dette er for noe? Det er Bane NORs testtog, ikledd finstasen, på skinner over vakre Bergensbanen med et snødekt Voss som mål – og med en helt spesiell oppgave.

Juletoget heter egentlig Di8 og brukes vanligvis som et bergingslokomotiv når andre tog stopper opp på linjen og må berges. Nå er toget i midlertidig arbeid med å teste det nye signalsystemet, ERTMS.

Dagens signalsystem er gammelt og modent for fornyelse. Derfor bygger Bane NOR et nytt, digitalt og moderne signalsystem i hele landet trinnvis frem mot 2032. Det nye signalsystemet skal gi et bedre togtilbud, med flere tog i rute for gods og passasjerer.

Juletoget oversetter mellom nye og gamle tider

– Nå tester vi at det nye systemet i toget snakker godt med dagens signalsystem på Bergensbanen. Toget er utstyrt med en oversetter mellom nytt og gammelt signalsystem, sånn at vi kan kjøre over hele landet uavhengig av signalsystem, sier Jan Andre Nomerstad, som sammen med Steinar Nilsskog er testfører i ERTMS-programmet.

Bane NOR tester det nye signalsystemet både i testlaboratorium og i sporet.

– Vi jobber for å luke ut så mye barnesykdommer og feil som mulig, så vi får et godt og stabilt system. Vi som lokførere får også mye verdifull erfaring som vi kan bruke i opplæring av andre førere, sier Nomerstad.

Tester også uten julebling

Over 2000 førere fra togselskapene, Bane NOR Transport og Spordrift skal ha opplæring i det nye systemet.

– Vi har brukt dette testlokomotivet siden mai 2020, og har kjørt rundt i hele Norge – men da uten like mye bling. Vi har også testet en del i Sverige, sier lokførerene, som er godt kjent både land og strand, og med nytt signalsystem.

I jula skal testtoget ta en velfortjent ferie på stasjoneringsstedet på Grorud.

FAKTA – Dette er ERTMS

-ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.

-Prosjektet skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.

-Digitaliseringen kan på lengre sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.

-Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4000 km jernbane og over 330 stasjoner.

-Første strekning som får ERTMS er Gjøvikbanen i 2023. I 2032 skal alle strekninger være styrt av det nye signalsystemet.