– Onsdag denne uken markerte vi avslutningen av Know Your Rights-kampanjen, men det betyr ikke at vi slutter å jobbe for ulike grupper av utenlandske arbeidstakere og bidra til at de blir mindre sårbare for utnytting i arbeidslivet.
Det sier Torgeir Moholt, avdelingsdirektør for arbeidslivskriminalitet i Arbeidstilsynet, i en pressemelding.
I to år har Know Your Rights-kampanjen informert utenlandske arbeidstakere om deres rettigheter og plikter for å ruste dem mot å bli utnyttet i det norske arbeidslivet. I løpet av kampanjen har mer enn 350 000 blitt nådd med informasjon på eget språk og mange ønsker å gjøre noe med egen arbeidssituasjon etter at de har fått informasjon fra Arbeidstilsynet.
– Vi ser at kunnskap gir makt og at godt informerte arbeidstakere er mindre sårbare for å bli utnyttet. Det er krevende å nå enkelte grupper av utenlandske arbeidstakere med informasjon om hvilke rettigheter og plikter de faktisk har i norsk arbeidsliv. Med denne kampanjen ser vi at vi har knekt noen viktige koder og faktisk nådd frem. Skal vi komme useriøsitet og kriminalitet blant arbeidsgivere til livs, må vi jobbe på mange måter. Å styrke arbeidstakerne er en av disse, sier Moholt.
Har avdekket forhold på egen arbeidsplass
Da Know Your Rights-kampanjen ble lansert i 2020 var målet å gi rumenske, litauiske, estiske og bulgarske arbeidstakere tilstrekkelig kunnskap om sine rettigheter i det norske arbeidslivet.
Kampanjens hovedbudskap var at du kan ha krav på minstelønn dersom du jobber i bransjer hvor dette er innført, at det er lovpålagte grenser for hvor lange dager du kan jobbe, at du har rett til overtidsbetaling, og at du har krav på en lovlig arbeidskontrakt som blant annet sier hvor du skal jobbe, hva du får utbetalt og hva du skal jobbe med. Kampanjen bygger på omfattende innsiktsarbeid i målgruppene. Noen viktige suksesskriterier ble identifisert: Informasjon på eget språk i kanaler man allerede bruker og med tema som fanger oppmerksomheten og virkelig angår målgruppen direkte
– I evalueringen av kampanjen kom det fram at flere i målgruppen har avdekket forhold på egen arbeidsplass som bryter med lover og regelverk. De har også funnet informasjon om hva de kan gjøre videre og hvor de kan søke hjelp og råd. Ofte har de et sterkt avhengighetsforhold til sin arbeidsgiver, både på grunn av språkbarrierer, at de ikke kjenner regelverket og fordi de ikke vil miste inntekt, så det er mange ting som gjør det vanskelig å bedre egen situasjon uten annen hjelp, sier Torgeir Moholt.
Internasjonalt samarbeid har vært viktig
Kampanjen har vært finansiert med EØS-midler og er gjennomført i samarbeid med arbeidstilsynene i Estland, Litauen, Bulgaria og Romania. Den var i utgangspunktet myntet på arbeidstakere fra disse landene, men ble etter hvert utvidet til å også nå polske og ukrainske arbeidstakere i Norge.
– Det var viktig for oss å videreutvikle kampanjen og favne også polske arbeidstakere og etter hvert ukrainske. Disse er viktige målgrupper som trenger denne informasjonen. Vi har ikke jobbet med kampanjen alene, men har hatt mange viktige samarbeidspartnere, sier Moholt.
Romanias ambassadør, Cristian Bădescu, uttrykker også at han er fornøyd:
– Jeg er veldig fornøyd med resultatene fra kampanjen og gir min fulle støtte til flere slike samarbeid i framtiden, sa han under onsdagens markering.
Silviya Trakova fra det bulgarske arbeidstilsynet uttrykte det samme og sier de har brukt kunnskap og erfaringer i sitt eget arbeid.
Må jobbe bredt med problematikken
Torgeir Moholt er enig i at både samarbeid og deling av kunnskap er viktig for å bekjempe arbeidslivkriminalitet og utnyttelse av sårbare utenlandske arbeidstaker, ikke bare i Norge, men over landegrensene. Og at kunnskapsheving er et viktig bidrag.
– Selv om denne kampanjen offisielt er over vil vi videreføre sentrale elementer i vårt veiledningsarbeid overfor utenlandske arbeidstakere. Blant annet skal vi beholde og videreutvikle nettsiden knowyourrights.no. Det er viktig at Arbeidstilsynet fortsetter å være til stede i de kanalene de utenlandske arbeidstakerne bruker og at vi synlige og tilgjengelige. Vi må angripe problematikken med arbeidslivkriminalitet fra flere kanter. Både strupe tilgang til oppdrag og kunder, informere arbeidstakere, drive kontroll og sanksjonere, sier Moholt avslutningsvis i pressemeldingen.