Riksvegtunneler over 500 meter stenger cirka én gang i måneden. Da foretar Statens vegvesen rutinemessig kontroll av det tekniske utstyret og gjennomfører planlagt vedlikehold. Det gjøres for at trafikantene skal ferdes trygt.
For trafikantenes sikkerhet er det mye teknisk utstyr i de lange tunnelene.
– Utstyret skal fungere i en normalsituasjon så vel som i en nødsituasjon så vi må være sikre på at det alltid er i orden, derfor kontrollerer og vedlikeholder vi det ofte. Det sier nasjonal tunnelkoordinator i Statens vegvesen, Corinne Chiodini.
I tillegg til at det tekniske utstyret må fungere, er det viktig for trafikksikkerheten at det er god sikt i tunnelene og at skilt er godt synlige. Tunnelvask er derfor også en viktig rutine i vedlikeholdsarbeidet.
Planlagt vedlikehold
Entreprenører med spesialkompetanse på tunnelvedlikehold utfører kontroll- og vedlikeholdsarbeidet sammen med Statens vegvesen.
– Det er mange oppgaver som inngår i det vi kaller planlagt, eller såkalt periodisk, vedlikehold, forklarer Chiodini. – Vi gjør imidlertid ikke alt på en gang, men prøver å få gjort flest mulig oppgaver samtidig for å få færrest mulig stenginger.
Det planlagte arbeidet foregår når trafikken er lav, derfor er tunnelene ofte stengt om natta.
Dette gjør vi i tunnelene når de er stengt:
- Testing av trafikkstyringsutstyr
- Vasking av overvåkingskameraer
- Kontroll av nødstasjoner
- Kontroll av vifter
- Kontroll av nødstrøm
- Kalibrering av gassmålere
- Kontroll av vanntilførsel
- Tunnelvask
- Fjerning av slam
- Inspeksjon av tunnelkonstruksjonen
Utdyping av hver enkelt oppgave finner du her: Tunnelvedlikehold | Statens vegvesen
Vedlikehold av tunneler under 500 meter
Korte tunneler, det vil si de som er under 500 meter lange, har ikke så mye utstyr. I disse tunnelene er det litt mindre krav til overvåking, men også de har behov for normalt vedlikehold.
– Vi kontrollerer blant annet lys og vasker tunnelene etter behov. I tillegg har vi jevnlige inspeksjoner for å se om det finnes løst fjell eller andre skader som kan føre til nedfall i vegbanen, sier Corinne Chiodini i Statens vegvesen.
Andre grunner til at tunnelene er stengt
- Uforutsette hendelser og ulykker som motorstopp, last som har falt av en henger, punktering, brann i kjøretøy, kollisjon.
- Utbedring etter skader, feil eller mangler.
- Beredskapsøvelser hvor Statens vegvesen og nødetatene øver sammen for å bli bedre rustet til å håndtere hendelser i tunnelen.
- Store utbedringer og oppgraderinger.