Ny undersøkelse viser at hele 7 av 10 bedrifter i bygg- og anleggssektoren mener de ikke har den digitale systemstøtten som trengs for optimal digital drift.
Norsk byggebransje henger etter digitalt, og en av hovedutfordringene er mangel på elementær systemstøtte, det sier hele syv av ti beslutningstagere i bygg- og anleggssektoren. Undersøkelsen viser samtidig at digitaliseringsprosesser som støtter de ulike nye teknologiske måtene å jobbe på, forbedrer og fremskynder utvikling og leveranse av prosjekter i byggesektoren.
– At bygg- og anleggsbransjen ikke utnytter potensialet i å digitalisere, er ikke et ukjent fenomen. Dette medfører en stor utfordring da hovedtyngden av beslutningstagere sier at de ikke har investert i den digitale systemstøtten som trengs for driften, men allikevel er klar over at dette er det som driver forretningen fremover og sikrer lønnsom drift, sier Rune Hellmann, salgsdirektør i Unit4.
Hele sektoren viser rett og slett en digital umodenhet og det kommer også frem at de digitale endringsfaktorene i bransjen ikke alltid stemmer overens med oppfatninger innad i byggesektoren. Det kommer nemlig frem i undersøkelsen at det ikke er selve teknologien som er den største utfordringen for digitaliseringen internt, men gjerne organisasjonens kultur og interne prosesser. Som et eksempel på det viser undersøkelsen blant annet at 98 prosent av store byggeprosjekter overskrider budsjett med 30 prosent eller mer.
Hovedfunn i undersøkelsen:
• Byggesektoren har blant de lavest målte digitale modenhetene av alle bransjer. Den viser også at automatiserte prosesser og systemintegrasjon definerer begrepet digitalisering i byggesektoren med henholdsvis 64 og 63 prosent av de spurte.
• 7 av 10 bedrifter i bygg- og anleggssektoren mener de ikke har den digitale systemstøtten som trengs for driften eller bare delvis, mens 98 prosent av store byggeprosjekter overskrider budsjett med 30 prosent eller mer.
• Det er ikke teknologien som er den største utfordringen for digitalisering, men organisasjonens kultur og interne prosesser. 70 prosent av prosessene on-site kunne automatiseres, viser undersøkelsen – men bare 11 prosent ser bruken av RPA (Robotic Process Automation) som en del av digitaliseringen.
• 76 prosent av respondentene mener det er mulig å øke lønnsomheten kun ved hjelp av teknologien som er tilgjengelig i dag. 61 prosent har et ERP-system, hvor Sverige leder med 70 prosent – og det er liten forskjell mellom landene.
– Erfaringer viser at de som har fokusert på digitalisering og automatisering, får både økt effektivitet og mer lønnsom forretningsutvikling. Derfor er det svært positivt for bransjen som helhet at vi ser at over 60 prosent av bedriftene som har deltatt i undersøkelsen anser automatisering av prosesser som en del av den stadig mer prioriterte digitaliseringen, sier Rune Hellmann, salgsdirektør i Unit4.
Hvordan effektivisere
Gevinstene kan bli store dersom digitale støttesystemer implementeres og brukes riktig. Men hvordan effektiviserer man digitaliseringen i en bransje med et etterslep i digital modenhet?
– Digitalisering gir oss nye muligheter til å måle, vurdere og effektivisere, ettersom informasjon samles inn og visualiseres på andre måter enn tidligere. Digitalisering og automatisering av dataprosessene bidrar til å øke den fremtidige konkurransekraften for byggesektoren. Dette er avgjørende for å ta seg fra en reaktiv til en proaktiv situasjon hvor man blir mer innsiktsdrevne og bedre i stand til å konkurrere i markeder med ulike forutsetninger, sier Rune Hellmann, salgsdirektør i Unit4.
Med organisasjonen som den største barrieren har mange virksomheter slått seg til ro med det nest beste – å introdusere digitale verktøy som får dem til å jobbe smartere, men som dessverre ikke når de store massene i virksomheten. I Norden ligger Finland på topp innen digitalisering i byggebransjen, fulgt av Danmark, Norge og på sisteplass ligger Sverige. Alle de nordiske landene mener at det først og fremst er forretnings- eller linjedriften, og ikke IT, som skal drive investeringer og utvikle ERP-systemet. Men halvparten av virksomhetene mener at ERP er avgjørende for videre digitalisering av selskapet, noe som merkes tydeligst i Danmark.
Har den nødvendige teknologien
Det er et faktum at digital teknologi og informasjon får en stadig mer sentral rolle i samfunnet, alle våre virksomheter og i våre privatliv. Den digitale transformasjonen er vesentlig som et viktig konkurransemiddel i privat sektor og en avgjørende ressurs for at offentlig sektor skal kunne opprettholde og utvikle samfunnstjenester. Samtidig er det store forskjeller på hva som inngår i begreper som å «digitalisere sin virksomhet» til tross for tilhørighet til samme bransje. Undersøkelsen kan konkludere med at byggesektoren er en av de minst digitaliserte bransjene vi har i Norden. Så hvordan skal man få byggeledere til å bli med på reisen videre?
– Allerede i dag vil digital teknologi kunne øke byggesektorens lønnsomhet og effektivitet. Vi trenger ikke vente på «ny» teknologi, vi har det som trengs for å starte arbeidet i dag, avslutter Rune Hellmann, salgsdirektør i Unit4.
En undersøkelse gjort av analysebyrået Radar på vegne av IT-selskapet Unit4, av nordiske beslutningstagere i byggebransjen. Den målrettede undersøkelsen består av virksomheter fra Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Om Unit4:
Unit4 AS (stiftet som Agresso AS) er et selskap som leverer forretningssystemer tilpasset dagens kunnskaps – og tjenesteorienterte virksomheter. Selskapet har sine røtter fra 1983, da som Inenco AS. Agresso AS ble i 2000 fusjonert inn i det nederlandske selskapet Unit4, og endret i 2010 navn til Unit4 Agresso AS. Hovedtyngden av Unit4 Business Worlds kunder befinner seg Skandinavia, Storbritannia, Tyskland, Belgia, Nederland, Frankrike, Spania, USA og Canada.
I Norge benyttes systemene deres blant annet av offentlige etater og kommuner, men det er også i tjenesteytende bedrifter og organisasjoner som for eksempel universitet/høyskole, konsulent/rådgivning samt anleggs- og byggebransjen.