Aktuelt

Elbilladerboom i bygg, men hva med sikkerheten?

Bildet: Kjetil Hulbach (t.v.) og Marcus Seinsvaag

Etterspørselen etter elbilladeanlegg er så stor at det skaper en revolusjon i markedet. Hva er de tekniske og kommersielle utfordringene og hvordan løses de?

30. august åpnet et nytt elbil-ladeanlegg i garasjen på Aker Brygge. 36 ladere er blitt installert, spredt på flere garasjefelt. De har høyere effekt enn de eksisterende laderne. Disse kan merkbart forlenge rekkevidden til elbiler på kort tid.  

– Vi opplever nå en enorm etterspørsel etter elbilladere. Markedet har endret seg veldig de siste to årene. Fra fire ladere med lav effekt på 3,7 kW rett ved inngangsdøra, får vi nå bestillinger på omfattende anlegg med over 100 ladere med 22 kW effekt, innleder Marcus Steinsvåg, Head of Business Development i APCOA Norge. Selskapet drifter anlegget på Aker Brygge.

Første leveranse fra Schneider Electric for APCOA fant sted på det store anlegget til Økern portal, som omfatter 104 ladere, installert i 2020. 

– Anlegget på Aker Brygge er skapt for betalende parkeringsgjester som typisk er på Aker Brygge for å delta på møter, spise lunsj eller nyte en middag, presiserer Steinsvåg. De er ledende i Europa innen drift av parkeringsplasser og tilbyr en komplett pakke med innovative tjenester til eiendomsbesittere. Elbillading er blitt et uunnværlig element av det. Ladevirksomheten har skutt fart de siste årene. I 2022 forventer APCOA Norge en dobling av den årlige omsetningen knyttet til elbilladetjenester.

Problemfritt lading og betaling

På Aker brygge har laderne en effekt på 22 kW:

– Med en Tesla 2018 modell lades det med 83 km per time. Strømprisen kan til tider være lavere enn den du betaler hjemme. Det er bare å sjekke appen, den viser tydelig hvor det er billigst å lade i området du er i, poengterer Steinsvåg.

Sikkerhet og kundevennlighet er for APCOA i høysetet. Elbillading er blitt et krav fra markedet for alle bygg. Elbilladere øker verdien på bygg og parkeringer. Det gjør dem mer attraktive for både eiere, leietagere og brukere. 

– Ved eksisterende bygg som dette, settes grensen for ladeanleggets utvidelse av selve elektroinstallasjonen. Her hentet vi strøm fra ulike tavler og fordelte den til laderne. Også derfor ble de jevnlig spredt på ulike felt av garasjen, forklarer Steinsvåg.

Sikkerhet – ingen selvfølge

Schneider Electric leverte her hele infrastrukturen, fra elektrotavlene og helt til laderne, EVlink Pro AC, som er av siste generasjon. Sikkerheten blir ivaretatt av flere grunnleggende komponenter:

– Bruk av strømskinner gir en god infrastruktur og rom for fleksibilitet. Uttaksbokser med automatsikring (MCB) sørger for grunnleggende sikkerhet for å beskytte gods og eiendom. Ladeboksene på Aker Brygge er utstyrt med innmontert jordfeilbryter Type B for å beskytte brukerne av både anlegget og installasjonen ellers, sier Kjetil Hulbach, som nettopp er blitt ansatt i APCOA Norge som produktsjef for elbillading.

Elektro- og cybersikkerhet. 

– Sluttkunden ønsket i dette tilfellet «high-end» kvalitetsladere som er sikre, robuste og pålitelige for å gi el-bilister en tryggest og enklest mulig betalings- og ladeopplevelse. I disse laderne er det en jordfeilautomat type B EV montert i selve ladeboksen. Mange ladebokser på markedet leveres med påstått integrert jordfeilvern. Dessverre er det svært sjelden disse jordfeilvernene faktisk oppfyller kravene som er beskrevet i NEK. Schneider Electric har alltid hatt stort fokus på sikkerhet og det å være kompatibel med gjeldende standarder. Dette sikkerhetsnivået er noe ikke alle laderne på markedet virkelig kan levere, utdyper Hulbach. 

– Samtidig synes vi selv at lett skalerbarhet og topp sikkerhet på ladeinfrastrukturen gir ekstra trygghet til både installatøren og oss som drifter parkerings- og ladeanleggene. 

Spesielt viktig for APCOA var at leverandøren, Schneider Electric, kunne skaffe både hardware og en ladeløsning med OCPP (åpen ladepunkt-protokoll) i selve ladeboksen for integrasjon i APCOA FLOW appen. Med OCPP i selve ladeboksen har man også et høyere cybersikkerhet-nivå.

Utvidelses- og reparasjonsmuligheter

– Det er interessant for sluttkunden at anlegget etter behov også kan oppgraderes med overvåking og kontroll av hele elektroanlegget i bygget. Et annet viktig poeng for å velge ladere, er vårt fokus på bærekraft, sier Steinsvåg. Vi installerer helst ladere som kan repareres, hvor det er lett å finne reservedeler. Vi vil helst ikke kaste hele laderen. Det internasjonale apparatet til en verdensomspennende leverandør som Schneider Electric er også viktig for et selskap som APCOA, som har etablert seg i flere europeiske land.

Solkraft integrert i ladeinfrastrukturen

Den nye trenden, som så vidt har startet i Norge, er solcelleanlegg på tak knyttet til elbilladeinfrastruktur. 

– Dette er mer vanlig i Europa. I Norge starter markedet å etterspørre slikt så vidt. Det er mindre fokus på energilagring her, avslutter Steinsvaag.

Fakta, anlegget på Aker Brygge:

• Åpnet i slutten av august. Omfatter totalt 36 ladere: 12 på felt B, 18 på felt H og 8 på felt G. 

• Installert av ESS installasjon.

• Sluttkunde: Storebrand, som eier garasjen på Aker Brygge.

• APCOA Norge  drifter parkeringen og ladeanlegget inkludert betaling samt 24/7/365 kundesupport.

Leveransen fra Schneider Electric omfatter:

• Smarte ladere EVlink Pro AC 22 kW inkl. jordfeilbryter type B installert inne i ladeboksen. (3 ulike versjoner)

• Canalis strømskinner på 250 A som infrastruktur og som fordeler strømmen. Dette gir, til enhver tid, best utnyttelse av tilgjengelig energi.

• IC60H automatsikring, MCB, i strømskinnens uttaksboks som er plassert ved hver enkelt lader. Dette sørger for topp beskyttelse.