Nyttekjøretøy

E-Transit er på vei

Bildet: Nye Ford E-Transit er på vei til norske kunder

Nå er de første Ford E-Transit i ferd med å bli levert ut til norske kunder. Bare i løpet av sommeren vil flere hundre av det nye helelektriske og klasseledende nyttekjøretøyet ha ankommet Norge.

Av de mer enn 5000 europeiske kundeordrene som var mottatt før første E-Transit rullet ut fra Fords fabrikk i Tyrkia like før påske, var en betydelig andel av disse kontraktene tegnet av norske kunder ifølge Ford Motor Norges administrerende direktør, Per Gunnar Berg. 

Fantastisk pågang

– Det har vært en helt fantastisk pågang i Norge siden vi åpnet for bestilling av nye E-Transit, og en stor andel av de 5000 kundeordrene som er mottatt for Europa, er fra norske kunder. De første kundeutleveringene starter i juni og i løpet av de neste månedene vil flere hundre få levert sitt helt nye helelektriske nyttekjøretøy som leverer på et helt nytt nivå i segmentet – både når det gjelder kjøreopplevelser, nyttelast, rekkevidde og eierskapsopplevelse sier en strålende fornøyd administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Klasseledende helelektrisk versjon 

Med sin klasseledende batteristørrelse, rekkevidde, effekt og det unike systemet Pro Power Ombord, som gjør bilen om til en energikilde for utstyr og verktøy, vil den helelektriske versjonen av verdens mest solgte varebil* levere enestående ytelser for bedriftskundene.
Du får også svært mye utstyr som standard som blant annet inkluderer det siste innen intelligente førerassistanseteknologier – som allerede har blitt premiert av EuroNCAP – og en rekke integrerte Ford Pro-løsninger som gir enda lavere drifts- og eierkostnader.
E-Transit er også svært konkurransedyktig priset med en frapris på 534.900 kroner.
Den nye modellen er selve spydspissen i den europeiske introduksjonen av Ford Pro, bilprodusentens nye globale satsing for å forbedre bedrifters produktivitet – med kjøretøy i verdensklasse – og det aller siste av produkter og tjenester.

– Et kvantesprang for nyttekjøretøyeiere

– E-Transit er et kvantesprang for nyttekjøretøyeiere med sin helelektriske drivlinje, kompromissløse kapasitet og integrert støtte for Ford Pros økosystem. Den vil øke deres produktivitet på vei mot en fullstendig helelektrisk nyttekjøretøyflåte. Det er blitt et svært fristende tilbud for bedrifter over hele Europa, sier Hans Schep, general manager i Ford Pro Europa. 
Lengste elektrisk rekkevidde i sin klasse, kommer i 25 varianter 
Ford E-Transit er utviklet for å tilfredsstille behovene til en rekke forskjellige virksomheter. Med 68 kWh netto batterikapasitet som standard, vil den kunne levere en svært konkurransedyktig helelektrisk rekkevidde på opptil 317 km**, målt etter WLTP-målemetoden. 

Den bakhjulsdrevne elektriske varebilen har et dreiemoment på hele 430 Nm, enten du velger 184 HK eller 269 HK-varianten, og en nyttelastkapasitet på opptil 1758*** kilo på varebilvarianten.
I Europa tilbyr Ford hele 25 forskjellige varianter av E-Transit – som varebil, dobbelkabinvarebil og chassis med påbyggingsmuligheter. Alle tilgjengelig i forskjellige lengder, takhøyder og lastekapasiteter med brutto kjøretøyvekt fra 3,5 – 4,25 tonn.
E-Transit vil også kunne bestilles med Fords unike løsning, Pro Power Ombord. Systemet gjør bilen om til en energikilde der utstyr og verktøy kan lades eller driftes med inntil 2,3 kW (2300 W).

Høyt utstyrsnivå som standard

Nye E-Transit kommer i to utstyrsvarianter – Base og Trend. Begge vil komme med et utstyrsnivå som er langt høyere enn dagens dieselvariant.
Base-utstyrsnivået vil for eksempel komme med elektronisk klimaanlegg, nøkkelløs start, oppvarmede seter, og oppvarmede elektriske sidespeil og oppvarmet frontrute.
E-Transit introduserer også SYNC4 med 12 tommers berøringsskjerm i Fords europeiske nyttekjøretøy. Den har dobbelt så mye datakraft som i SYNC3-systemet.
Med Trend-utstyrsnivå får du også Ford Connected Navigation System, som til enhver tid kan gi deg oppdatert trafikkinformasjon og planlegge den mest effektive ruten eller få liveinformasjon om tilgjengelighet av parkeringsplasser. Den kommer også med Range intelligent rekkevidde for å gi mer eksakt informasjon hvor langt du kan kjøre før du må lade. 

Alle Transit-modellene kommer med FordPass Connect modem som standard. Det gjør at kundene kan nyttiggjøre seg av en rekke tjenester og programmer som gjør bruken av bilen enda mer kostnadseffektiv. Med Ford Power Up vil også nye E-Transit løpende bli oppdatert med ny og forbedret funksjonalitet og stadige forbedringer med OTA- (Over-The-Air) oppdateringer.

Premiert av EuroNCAP 

Nye helelektriske Ford E-Transit har allerede fått den høythengende utmerkelsen, «Gold Award», for sine avanserte førerassistanseteknologier fra det uavhengige kollisjonstestprogrammet Euro NCAP. De tilgjengelige teknologiene inkluderer antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse, intelligent adaptiv cruisekontroll med trafikkskiltgjenkjenning, blindsoneassistent med varsel og hjelp ved filskifte og veikryss-assistent.
Flere førerassistanseteknologier som hjelper med å redusere uhell inkluderer også et 360 graders kamera, som gir deg full oversikt rundt bilen i et fugleperspektiv – på den 12 tommers store berøringsskjermen – og nødbremsassistent ved rygging eller når andre kjøretøy, fotgjengere eller syklister nærmer seg.

40 % lavere eierskapskostnader

Ved å velge en E-Transit fremfor en dieseldreven modell anslår Ford Pro at du i tillegg til store besparelser til drivstoff, får eierskapskostnader som er 40 % lavere****. Ifølge data fra Ford Pro er disse eierskapskostnadene lavere enn hos alle de direkte konkurrentene.
Ford Pro tilbyr klasseledende serviceintervaller med årlig service og ubegrenset kjørelengde. De har også 8 år, 160 000 kilometer garanti på den elektriske drivlinjen og et års veihjelp for elektriske biler som inkluderer nødlading.

* Basert på IHS Markit New Registrations data CY2014–CYE 2021, som er satt sammen fra myndigheter og andre kilder og inkluderer 95 % av det globale volumet av nye kjøretøy i mer enn 80 land – som rapportert i februar 2022. Transit familie-basert volum av «varebiler og chassis” og inkluderer Ford Transit og Transit Custom. Ekskluderer Transit Connect og Transit Courier. 
**Rekkevidden og ladehastighet er basert på produsentens tester og kalkuleringer iht. WLTP-kjøresyklusen. Faktisk rekkevidde kan variere under skiftende forhold som eksterne elementer, kjøremønster, kjøretøyvedlikehold, alderen til litium-ion batteriet og lignende.

*** Maksimal lastekapasitet varierer og er basert på tilvalg og kjøretøykonfigurasjon. Førerens vekt er ikke inkludert.

****Basert på 3 år eller 180 000 km, Sammenlignet planlagt og ikke planlagt vedlikeholdsartikler for en batterielektrisk vs. en lignende dieseldreven varebil.