Norden

Donasjon på 11,2 millioner danske kroner skal få fart på Saltcenter-prosjekt

Mariager Saltcenter. Illustrasjon: Baks Arkitekter

DANMARK: Det har vært arbeidet med en utvidelse av Mariager Saltcenter, som er Nord-Europas eneste opplevelsessenter for salt, i en årrekke. Samtidig har styret jobbet med en ny visjon. Dette er nå utvidet til å omfatte både drift av kafeen og gjennomføring av ungdomssatsing i alle funksjoner der det er mulig.

Den utvidede visjonen er samlet i en plan for både utvidelse og renovering for til sammen 28,9 millioner DKK. kr fordelt på to trinn, melder dagensbyggeri.dk

Med en helt spesiell donasjon på 11,2 millioner DKK fra nederlandske Nobian via selskapets lokale produksjonsenhet Dansk Salt, kan arbeidet med 1. trinn starte – ventet i oktober. Dette viser et oppslag i Byggefaktas SMART-database over byggeprosjekter. Her kan man blant annet se at byggearbeidene er tilbudt som totalentreprise i en innkalt anbudskonkurranse. Baks Arkitekter fortsetter som totalentreprenør.

Tilbygg på 632 kvm

Første etappe vil koble eksisterende bygg via en korridor sammen med et nytt bygg som inneholder kontorfasiliteter, tre behandlingsrom, verksted, teknologi, garderobe og badeplass med to store innendørs saltbad. De to saltbadene blir på til sammen 66 kvadratmeter. Det finnes også et uoppvarmet utendørsbasseng. Hele tilbygget blir på 623 m2.

Visualisering fra innsiden av sentrum - til venstre og i forgrunnen kan du se saltvannet - bakveggen er laget av betong. Til høyre store vinduspartier mellom betong og tre
Saltsenteret får ikke bare en helt ny badeplass. Det blir også bedre muligheter for å sette ekstra fokus på innsats for å hjelpe unge som står utenfor arbeidsmarkedet. Visualisering: Baks Arkitekter

I trinn 2 ble ca. 280 m2 av eksisterende bygningsmasse renoveres. Det gamle varmtvannsbassenget bygges om til konferanserom, utstillingen i 1. etasje utvides, eksisterende tekniske rom bygges om til personalfasiliteter. Det er også utvidet kjøkken i kafeen og nytt gulv.

– Ungdomstiltak er vår livsnerve

Mariager Saltcenter vil dermed ikke bare få en ny badeplass, men også et bedre fysisk miljø for ungdomssatsingen, som har blitt en viktig del av senteret.

En gruppe mennesker - flere i svarte t-skjorter med ordet Salt i hvitt - gir fotografen tommel opp
Ungdomsinnsatsen som Mariager Saltcenter allerede gir kan få et løft i de nye fasilitetene. Foto: Mariager Saltcenter

– Det er rett og slett fantastiske nyheter, og jeg tror ikke det er noen presedens i Mariagerfjord kommune hvor en bedrift bidrar til en kulturinstitusjon på dette nivået. Formidling av kunnskap om salt er vårt formål, men ungdomstiltak er vår livsnerve, og dette passer perfekt med tankegangen bak donasjonen fra Nobian/Danish Salt. Om ikke lenge vil vi invitere interesserte lokale bedrifter til samarbeid med fokus på vår sosiale innsats. Det er et stort skritt mot å realisere drømmene våre å samle inn de resterende midlene slik at vi kan komme i gang, sier Leif Skaarup, direktør i Mariager Saltcenter

Hjelper unge utenfor arbeidsmarkedet

Nobian/Dansk Salt har vært hovedsponsor ved Mariager Saltcenter siden etableringen i 1998 og har i tillegg til årlig sponsing vært en sterk støttespiller gjennom årene. Den betydelige oppgraderingen av senterets fasiliteter taler direkte til selskapets verdier og bærekraftstrategi Grow Greener Together.

Visualisering viser det som ser ut til å være innsiden av et av de store saltbadene. Det er stor takhøyde – både inne og ute
To store innendørs saltbad og et uoppvarmet utendørs av denne typen er resultatet av styrets helhetlige visjon for Mariager Saltsenter. Visualisering: Baks Arkitekter

– Det er viktig for en lokal forankret bedrift som Nobian/Dansk Salt å bidra til utviklingen av lokalsamfunnet og spesielt ungdomssatsingene, hvor unge utenfor arbeidsmarkedet får hjelp til å tilegne seg den personlige kompetansen som trengs for å få jobb eller utdanning. . Det er et samarbeid der vi på det varmeste inviterer andre lokale bedrifter til å delta, sier direktør i Dansk Salt, Søren Møller.

Ifølge SMART er to totalentreprenører og to ingeniørfirmaer invitert til anbudet.

KILDE: Dagens Byggeri

logo
Bjørn Laberg