Nyttekjøretøy

Dobler omsetningen tross tredoble strømpriser

– Den største utfordringen er økte frakt- og materialkostnader. Siden nyttår har prisene på dekk og felg økt med mellom 20 og 30 prosent. sier daglig leder Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm. Foto: Trond Schieldrop

– Hittil i år har vi doblet omsetningen på dekk- og felgleveranser til nyttekjøretøy. Også veksten i privatbilistmarkedet er økende. Riset bak speilet er økte strøm- og fyringskostnader på ca. 300 000 kroner i året, sier daglig leder Glenn Westbryhn i Dekk og Felg Lillestrøm.

Av Trond Schieldrop

Westbryhns oppfordring til myndighetene er at de kommer med strømstøtteordninger som bidrar til levelige forhold for norske små- og mellomstore bedrifter.

– Etter pandemien har vi hatt en jevn omsetningsvekst. Nå går en god del av fortjenesten til å betjene økte energikostnader.

Nå som høsten har kommet og vinteren står like om hjørnet nærmer tiden seg for dekkomlegging.

– Min oppfordring til yrkessjåfører som daglig er ute på lengre kjøreoppdrag, ta kontakt med oss slik at vi kan vurdere dekkvaliteten. Er den for dårlig bestiller vi nye vinterdekk og time for dekkomlegging. På den måten kan du gå vinteren sikkert i møte, påpeker Westbryhn.

Økte fraktpriser og materialkostnader
Økte priser på dekk og everanseforsinkelser er utfordrende for alle bransjer inkludert dekk- og felg.

– Den største utfordringen er økte frakt- og materialkostnader. Siden nyttår har prisene på dekk og felg økt med mellom 20 og 30 prosent. Slike prispåslag er selvsagt krevende for transportører som fra før av sliter med økte drivstoff-, rente- og priskostnader i tillegg til økt inflasjon. Det er begrenset hvor mye de kan belaste sine kunde. Vi er i samme situasjon og har redusert våre marginer for å henge med i et konkurranseutsatt marked, sier Westbryhn.

– Når der er sagt, er våre kunder smertelig klar over prisøkningene som er vanskelig å få gjort noe med.

Kveler lønnsomheten
– Det er tøft å drive butikk i dag uansett om du er baker, rørlegger eller dekkomlegger. Vi møter store utfordringer med økte pris- og fraktkostnader, tilgjengelighet og strømpriser som kveler lønnsomheten.

Vi fyrer med diesel og strøm. Her har utgiftene blitt tredoblet, til tross for at strømbruken er redusert til et minimum, sier Westbryhn.

– Det årlige strømforbruket er på mellom 150 000 til 200 000 kroner i tillegg til 100 000 kroner i dieselfyringsutgifter. Det er mye penger som kunne gått med på å styrke driften.

Planlegg dekkomlegging nå
Også for privatbilister er situasjonen krevende med økte kostnader på alle områder. Men Westbryhns klare oppfordring er at de allerede nå bør planlegge omlegging til piggfrie vinterdekk.

– Bestill time og få bilen klar før snøen og glatta kommer. Det er ingen vits i å utsette dekkomleggingen. Dessverre er det en del bilister som gambler og kjører på sommerdekk hele vinteren. Du utsetter ikke bar deg selv men også andre bilister for stor fare.

Anerkjent verksted
Dekk og Felg i Lillestrøm er også i ferd med å bli et mer anerkjent dekk- og felgverksted i Lillestrøm med tilgjengelige produkter på lager.

– Til tross for økte kostnader på alle bauger og kanter, har vi dyktige medarbeidere med mellom 20 og 40 års yrkeserfaring. Seks faste og en deltidsmedarbeider kan sitt fag. Slik sett er vi godt skodd med å dekke behovet for dekkomlegging fremover for våre kunder, sier Westbryhn til slutt.