Totalt ti prosjekter får penger fra Forskningsrådet til forskning og utvikling innen miljøvennlig energi. Tre av prosjektene er innen vindkraft og tre er innen batteriteknologi.
– Disse vindkraft- og batteriprosjektene kan bli viktige for videre utvikling av norske teknologimiljøer og norsk næringsliv på området. Norge er en verdensledende energinasjon, men likevel trenger vi mer forskning og innovasjon for å styrke norsk næringsliv og bidra til FNs bærekraftmål, sier olje- og energiminister Terje Aasland.
– Vi har en energikrise, og verden trenger mer fornybar energi. Innovasjonsprosjekter som dette er viktige i den grønne omstillingen av norsk næringsliv og for klimaet og naturen, sier Mari Sundli Tveit, administrerende direktør i Forskningsrådet.
Følger opp vindkraftsatsingen med finansiering til tre nye prosjekter
Salar AS skall utvikle et nytt kontrollsystem som kan muliggjøre et modulært konsept for flytende vindturbiner med ett enkelt forankringspunkt, dette kan bidra til å senke kostnadene for flyende havvindproduksjon.
Ankerkjetting for flytende havvind og olje- og gassinstallasjoner må inspiseres jevnlig. I forkant av inspeksjonen må marin groe og overflaterust fjernes. Oceantech Innovation AS skal utvikle ny metode for å rengjøre kjetting uten at den må tas opp av vannet. Prosjektet har også relevans til andre bransjer, som fiskeoppdrett og flytende sol.
Vindkraftverk i kalde områder, slik som Norge, har utfordringer med ising på vindturbinene. Denne isen kan bli kastet fra vindturbinene, eller falle rett ned. Dette kan medføre stygge skader på mennesker, dyr, båter, biler, eller annen infrastruktur i nærheten av vindturbinene. Norconsult AS skal lede et prosjekt som skal videreutvikle metoder og implementere ny teknologi for å redusere risiko for skader og ulykker som følge av ising på vindturbiner.
Batteri-teknologi
Batteriteknologi, særlig for elektrifisering av transport, er nå et svært potent område for ny, bærekraftig verdiskaping.
Kongsberg Automotive skal i samarbeid med SINTEF Industri utvikle kunnskap og produkter for termisk regulering i tunge elektriske kjøretøy. De vil utvikle nye kontrollenheter, sensorikk, kraftelektronikk og integrerte termiske styringssystemer, samt komponenter som koblinger, rør og ventiler.
Corvus Energy AS skal samarbeide med IFE og Norner Research for å utvikle metoder for å klassifisere battericeller for gjenbruk. Ideen er å sjekke batteriforseglingen ved hjelp av CT-scanning.
Wai Environmental Solutions AS skal samarbeide med NTNU og SINTEF Energi for å utvikle produksjonsprosesser for hardt karbon fra biomasse. Dette skal kunne brukes som anodemateriale i potensielt billigere og mer bærekraftige natrium-ion batterier.
I tillegg er det tildelt finansiering til prosjekter innen hydrogen, solenergi og energibruk i bygninger.