Baneservice avslutter et svært godt 2021 med et sterkt fjerde kvartal. Omsetningen i kvartalet ble 389 MNOK med en EBITDA margin på 9,4%. Samtidig er ordrereserven opp med 684 MNOK, til 2 216 MNOK.
- Baneservice leverer sterke resultater, og gjennom et travelt år har våre ansatte sørget for at prosjektene er blitt utført med kvalitet og lønnsomhet. Gjennom kvartalet har vi hatt gjennomgående god drift i prosjektene og en god kontantstrøm, sier administrerende direktør, Kjersti Kanne.
Selskapet har lykkes med å vinne strategisk viktige prosjekter i 2021 samtidig som det har vært god aktivitet og jevnt med avrop på rammeavtaler dette kvartalet. Baneservice avsluttet året med å vinne en stor tverrfaglig kontrakt for Bane NOR på nye spor og ombygging av godsterminal i Bergen. Dette prosjektet alene har en kontraktsverdi på nær 800 MNOK. Med en høy ordrereserve og signering av flere store kontrakter gjennom 2021 bereder dette grunnen for et meget høyt aktivitetsnivå også i 2022.
Nasjonal Transportplan (NTP) og statsbudsjett bekrefter videre satsning på fornyelse og utvidelse av jernbanen, og Baneservice er godt posisjonert i dette markedet. Selskapet har en tilfredsstillende pipeline ved inngangen til første kvartal, og volumet på fornyelsesprosjekter fra Bane NOR forventes å være høyt i 2022 og fremover.
Først i sporet – fokus på bærekraft
Gjennom bygging og vedlikehold av jernbane bidrar Baneservice til sikre og mer effektive og miljøvennlige transportløsninger for gods og personer. Samtidig er det behov for å øke innsatsen for at egne tjenester og leveranser skal bli mer bærekraftig, i likhet med resten av entreprenørbransjen.
- Å sørge for at sikkerhet og ansvarlig drift har høyeste prioritet ligger selvsagt fast. Vårt mål er at alle medarbeidere skal være trygge på jobb og komme hjem uten skader. Når det gjelder ytre miljø har vi i fjerde kvartal startet på et investeringsprogram for mer klimavennlige maskiner. Dette er en del av et miljøprosjekt som skal definere nye ambisiøse mål og tiltak på området.
- Så er det svært gledelig å se at det er høy trivsel og et stort engasjement blant våre medarbeidere, og dette vil være en viktig faktor for at Baneservice også i 2022 og fremover vil levere sikkert, bærekraftig og lønnsomt, avslutter Kanne.
Om Baneservice AS
Baneservice er en norsk jernbaneentreprenør med over 600 ansatte som leverer maskin-, terminal og entreprenørtjenester og produkter til banerelatert virksomhet. Selskapet bidrar til å tilrettelegge for effektive og miljøvennlige transportløsninger på jernbane, ved å bygge og vedlikeholde spor, kontaktlednings-, signal-, og teleanlegg.
Baneservice AS er, eid av Nærings- og fiskeridepartementet, og med hovedkontor i Oslo.
For mer informasjon: www.baneservice.no