AF Gruppen fornyer sin profil. Logoen bygger videre på tidligere uttrykk, og er bedre tilpasset dagens behov og krav til universell utforming.
– En fornyet profil skal bidra til å posisjonere AF som den entreprenøren som er best rustet til å møte fremtiden. Det har derfor vært viktig å ta vare på historien og involvere organisasjonen i arbeidet med den visuelle identiteten, sier Ida Aall Gram, konserndirektør for Eiendom, HR og Kommunikasjon.
Logoen er forenklet i sin utforming. Selv om selskapet fortsatt heter AF Gruppen, er henvisning til gruppen fjernet fra logoen. Med denne justeringen har vi fått en logo som er mer gjenkjennelig og tidsriktig. Den fungere bedre i digitale flater og kanaler. Det er designere fra Knowit Experience som står bak logojusteringen.
Det første oppdraget til AF ble gjennomført som et arbeidsfellesskap, forkortet til AF. Siden «AF» var betegnelsen som ble brukt i dagligtale ble dette også navnet da selskapet ble etablert i 1985. Dette var også utgangspunktet for den visuelle identiteten, der den gule logoen ble et synlig symbol i prosjektene.
-Vi er en entreprenørfamilie som stadig vokser og fornyer oss. Vi drives av nysgjerrige mennesker og skal være pådrivere for en mer fremtidsrettet bransje. Dette må også vises i måten vi profilerer oss på, sier Aall Gram.
Logoendringen skjer i dag digitalt. Øvrig utskifting av profilering vil skje gradvis.