Aktuelt

Positiv snuoperasjon for fischer

Nordic Managing Director i fischer, Niels Kold Nielsen.

Selv om 2020 ikke ble som forventet, ble det allikevel en suksess for fischer som landet et godt resultat i kjølvannet av en lengre snuoperasjon.

– Nå handler det om å fastholde momentum via produktlanseringer med skreddersydde nordiske løsninger – samt fortsatt sikre fokus på rådgivning og logistikk i hele Norden, sier Nordic Managing Director i fischer, Niels Kold Nielsen, i en pressemelding.

Hos fischer er det ingen tvil om at 2020 utviklet seg til et av de mest uforutsigbare årene i virksomhetens historie. Den nordiske innfestningsleverandøren startet året med å love sorte tall på bunnlinjen, i tillegg til at en vellykket snuoperasjon iverksatt i 2017 nå er avsluttet. Da koronaen plutselig dukket opp i mars måtte mye endres.

– Ikke desto mindre lykkes vi å holde det som var lovet, forteller Kold Nielsen.

– Vi har kommet ut av 2020 med et flott resultat og leverte i henhold til forventninger. Vi har de senere årene skapt en sterk kultur med fokus på å skape verdi både for kundene våre og oss selv. Og da koronaen dukket ble det et spørsmål om: hvordan får vi folk sikkert igjennom det her, og hvordan kommer vi sterkere ut på den andre siden? Fundamentet var allerede på plass og det hjalp oss veldig. Alle har jobbet sammen om å nå det samme målet. Nemlig at vi skal levere det vi hadde lovet. Kundene skal kunne stole på at det vi sier, er det vi gjør. Og det har vi lykkes over all forventning med, selv om året utviklet seg i en helt annet retning enn vi hadde forestillet oss, sier Kold Nielsen.

2020 ble ikke som forventet, men for fischer ble det allikevel en suksess som landet på et flott resultat i kjølvannet av en lengre snuoperasjon.

Styrket nordisk samarbeid
Blant flere investeringer, har fischer investert i etableringen av et 2000 kvadratmeter digitalisert høylager ved virksomhetens nordiske hovedsete i Køge, Danmark. Det stod ferdig i slutten av 2019. Her har man i 2020 klart å fastholde det planlagte aktivitetsnivå ved å organisere lagermedarbeidere på skift, mens øvrig personale har jobbet hjemmefra.

I tillegg har fischer investert i etterutdannelse. Selgerne har for eksempel blitt trent i telefonsalg og digital kursvirksomhet via Teams, mens andre medarbeidere har fått mer opplæring innenfor IT og virksomhetens omfattende produktportefølje på 16.800 varenumre.

– Vi har fått hverdagen til å fungere med både logistikk, salg og rådgivning i hele Norden. Og vi har hele tiden hatt fokus på å yte god service kombinert med å håndtere kundens forespørsler. Samtidig har det vært en vilje i hele organisasjonen til å tenke nytt, se muligheter og hjelpe kunder best mulig. Samarbeidet på tvers i Norden har blitt styrket av dette, utdyper Niels Kold Nielsen.

Flere nye lanseringer på vei
Nå er det viktig for fischer å fastholde momentum og fortsette den positive utviklingen i 2021 og de kommende årene. Virksomheten satser blant annet på flere utvidelser av sortimentet, som vil være skreddersydd til byggebransjen i Norden. Det vil bidra til å underbygge fischers førende posisjon som grønn leverandør – en posisjon som nylig har blitt understreket da fischer-konsernet fikk tildelt den tyske bærekraftprisen ”Deutscher Nachhaltigkeitspreis” i november 2019.

I tillegg er det nyheter på vei innenfor eksempelvis ventilerte fasadeløsninger til store bygninger og rør- og opphengsystem til sykehus. Det ventes også et stort sortiment mot gjør-det-selv segmentet:

– Først og fremst vil vi fortsette med å levere rådgivning og logistikk som setter standarden i hele Norden. Vi favner bredt og leverer både de tunge tekniske spesialløsninger og metervaren. Uansett kundens behov møter vi dem i øyehøyde. Vi har skapt et viktig momentum og vil fortsette med å jobbe hardt for å skape verdi og vise at kundene alltid kan regne med oss, avslutter Niels Kold Nielsen.