Nyheter

KF-skolen i Stavanger er årets skolebygg

KF-skolen - et funksjonelt, vakkert og miljøvennlig skolebygg. Foto: LINK Arkitektur / Hundven-Clements Photography.

LINK Arkitektur har stått for arkitektur, interiør og landskapsarkitektur på KF-skolen som i dag mottok prisen Årets skolebygg 2022.

KF-skolens mål er at barn skal få lov til å vokse opp til det de er skapt for å være. Hovedtanken har vært å skape et innbydende bygg med en grunnform som er gjenkjennelig og lett å orientere seg i, men som likevel er leken og inviterer til sosialt samvær. Resultatet er et funksjonelt, vakkert og miljøvennlig skolebygg.

Et bærekraftig skolebygg
Den kristne friskolen i Stavanger har fått nytt skolebygg for sine 360 elever fordelt på 1.-10.- klasser. Bygget er inndelt i fem sammenhengende bygningskropper, med tydelige fellestrekk, basert på en tradisjonell grunnform. Undervisningsseksjonene med de spisse takene viser en stram og moderne struktur, men minner på samme tid om lune, gamle sjøhus. Skolen er bygget i massivtre, og de eksponerte treoverflatene er gjennomgående i hele bygget. Det skaper en varm atmosfære og et godt lyd- og inneklima.

Med plass til hjerterom
Husene ligger på rad og rekke og har hver sin karakteristiske farge. Enheten lengst mot nord rommer personal- og administrasjonsfunksjoner, og de tre andre enhetene rommer undervisningsfunksjoner. Den siste enheten er skolens hjerte og rommer hovedinngang og forbindelse til alle etasjer med trapper og heis. Hvert klasserom har et tilknyttet grupperom utformet som en black box som gir mulighet for en fleksible undervisningsformer.

Interiørutformingen har vært en viktig del av prosjekteringsarbeidet, og det er jobbet bevisst med fargeskalaen som er tilpasset de ulike utviklingsfasene til elevene og med ulike funksjonelle nisjer og morsomme detaljer.

Både uteområder og bygg fremstår som harmoniske og helhetlige. Uteområdet er delt opp i tre soner. Sonen nærmest skolen er den mest urbane delen med ulike lekesoner og aktiviteter. Her er det også en amfitrapp, som kan brukes til utendørs undervisning.

Link Arkitektur har ivaretatt alle arkitektfagene, arkitekt, interiørarkitekt og landskapsarkitekt.

  • Det er med stolthet og glede at vi mottar utnevnelsen av KF-skolen til årets skolebygg. Ambisjonen har vært å skape en trygg ramme rundt barna og ungdommene og imøtekomme skolens mål om at barn skal få lov til å vokse opp til det de er skapt for å være. I nært samarbeid med involverte aktører ble det tidlig satt høye ambisjoner innen miljø og sosial bærekraft, og vi har sammen skapt et bygg som skal legge gode premisser for elevene i mange år framover, sier Tannaz Meshkat, prosjektleder og arkitekt i LINK Arkitektur.

Juryens begrunnelse
«Bygget er oppført som en husrekke, og skaper et utrykk som skiller seg ut som skolebygg. Små klasserom med tilhørende grupperom er en gjennomgående struktur, og hvert trinn har sine farger. Bygget bærer preg av å være fargerikt, lyst og transparent innendørs. Det sentrale «Hjerterommet» binder de ulike delene sammen til et fellesrom for samlinger på skolen. Materialvalget i bygget fremstår som meget godt. Saltak, fargevalg og bruk av store vindusflater med solskjerming gir liv i fasaden. Vandrehallen mellom bygningene bidrar til lys og mye luft. Det er laget fine nisjer og oppholdsmuligheter i gangene og fellesarealene. Utemiljøet er delt inn med ulike aktivitetsområder der farger og materialvalg gjør det enkelt å navigere. Ved planlegging og utforming av utemiljøet er også drift og vedlikehold vektlagt ved at det er benyttet stein. Skolen er bygget i massivtre som gir et behageligt og roligt miljø.»

Om Nohrcon
Nohrcon holder arrangementer om bygg, anlegg og offentlige anskaffelser – blant annet skolebygg – slik at byggherrer, arkitekter, ingeniører og andre kan inspirere hverandre til å oppnå best mulig resultat. Det er til fordel for både elevene og lærerne, som må bruke de ferdige fasilitetene, og til samfunnet som helhet. Som en del av kunnskapsdelingen deles ut en pris for Årets skolebygg for å sette ytterligere fokus på de vellykkede prosjektene, som andre kan bli inspirert av, og brukerne og lokalsamfunnet får en klarere stemme. Bruk av skolen i praksis er tross alt det, som endelig avgjør om et prosjekt er vellykket.