I Fredrikstad er Glava godt i gang med elektrifisering av gipsplatefabrikken Gyproc. På rådgivningssiden står Rejlers, som gjør nybrottsarbeid innenfor elektrifisering av industrien i Norge.
Rejlers prosjekterer strømforsyning som skal erstatte naturgass som i dag brukes for kalsinering og tørking av gipsplatene Gyproc produserer. Når anlegget er ferdig i 2023 vil Gyproc redusere de årlige utslippene med mer enn 23.000 tonn CO2 og energibruken med 30 prosent pr produsert enhet, samtidig som produksjonskapasiteten økes med 40 prosent.
Norsk pilot før global utrulling
For franske Saint-Gobain, som eier Glava, er elektrifiseringen av Fredrikstad-fabrikken et strategisk pilotprosjekt for de 70 tilsvarende gipsplatefabrikkene rundt om i verden. Rejlers er en av Norges ledende aktører innenfor leveranser til kraftbransjen, og posisjonerer seg nå i dette markedet.
– Vi har jobbet med energi i 75 år, og dette er kjernekompetansen vår. Samtidig er det første gang vi gjør om en eksisterende fabrikk, som bruker gass, til en grønn fabrikk. Vi tror derimot ikke dette blir et isolert prosjekt for oss. Fremtiden er elektrisk, og nå ruster vi oss for å ta flere elektrifiseringsprosjekter i industrien, sier avdelingsleder Jørn Rune Mikalsen i en pressemelding.
For å forsyne anlegget i Fredrikstad med nok strøm bygges to nye nettstasjoner med til sammen syv transformatorer, som skal huse tekniske installasjoner til Norges Nett som eier bryteranleggene. Anlegget vil ha et energiforbruk på rundt 240 GWh årlig. Det tilsvarer strømforbruket til cirka 20.000 nordmenn.
Samarbeid har vært avgjørende
Glava har fått mye oppmerksomhet rundt prosjektet, og fikk i august fornybarprisen fra Energi Norge.
– Som en stor aktør i bransjen har vi et ansvar for å gå foran i det grønne skiftet. Det er vi stolte av at vi nå gjør. Prosjektet er omfattende og utfordrende, men vi har heldigvis dyktige ansatte og gode eksterne rådgivere med spisskompetanse på feltet, som sikrer at overgangen til strøm blir så smertefri som mulig. Belønningen får vi etterpå. I tillegg til at det er viktig i miljøkampen, er vi sikre på at transformasjonen også gjør oss mer konkurransedyktige, sier fabrikksjef Bjørn Olsen.
Fabrikksjef Bjørn Olsen. Foto: Glava
I Rejlers har fem ansatte jobbet heltid på prosjektet det siste halvåret. I tillegg samarbeider de tett med flere andre rådgivende selskaper og partnere.
– Vår styrke ligger både i egen fagkompetanse og i vårt brede nettverk av samarbeidspartnere, som gjør oss i stand til å ta på oss denne typen komplekse oppgaver, sier Mikalsen.
Også for samarbeidspartner og rådgivende ingeniørfirma Dagfin Skaar, som har ansvar for det byggtekniske, er dette et prestisjeprosjekt.
– Det er første gang vi gjør et ombyggingsprosjekt på denne måten. Vi har ikke vært med på å endre energimetoden i en fabrikk før, så dette er veldig spennende og givende, sier daglig leder Øyvind Skaar.
Har møtt på utfordringer
Prosjektet i Fredrikstad har bydd på flere utfordringer. Blant annet tar den elektriske strømforsyningen mer plass enn det gassanlegget har gjort. Derfor har Rejlers, sammen med Dagfin Skaar, tenkt kreativt innenfor de rammene de har i de gamle fabrikklokalene, og funnet gode løsninger sammen med Glava.
– I tillegg er det noen kommunikasjonsmessige utfordringer ved å jobbe med en prosjektorganisasjon plassert i fem ulike land, med lange avstander og ulike språk, samt det å sette dem inn i det norske regelverket og norske standarder. Men her syns jeg vi har fått til en veldig god dialog, sier Mikalsen.
Elektrifiseringen av Gyproc, og satsingen til Rejlers på denne typen oppdrag, er helt i tråd med Regjeringens klimaambisjoner Målet er å redusere klimagassutslippene med minst 50 prosent innen 2030, og omstille Norge til et lavutslippssamfunn innen 2050.
– Det er helt avgjørende at vi sammen finner gode løsninger for elektrifisering av industrien i Norge. Vi er stolte av at vi kan bidra til det grønne skiftet, sier Mikalsen, som håper på flere oppdrag i samme størrelse og kompleksitet.