DANMARK: København sentralstasjon må moderniseres og fremtidssikres, og dette skal gjøres av et team av konsulenter ledet av Artelia og Gottlieb Paludan Architects.
Prosjektet skal skape større trygghet og bedre tilgjengelighet for de reisende, og derfor skal stasjonshallen transformeres slik at den blir mer håndterlig og den historiske arkitekturen mer synlig, melder dagensbyggeri.dk
Transformasjonen inkluderer blant annet: en nytenkning av handelsområdet stasjonshall, som fornyes for å forbedre reiseopplevelsen, passasjerflyten og tilgjengeligheten.
Større åpenhet i hallen
Hallen er delt inn etter de to eksisterende plassene, der den ene benyttes som næringsareal, mens den andre delen, nærmest nedstigningene til plattformene, utelukkende brukes til funksjoner knyttet til reiser – heiser, informasjon, venteplass og ikke minst de mange reisende.
Dette skal etter planen – sammen med en omlegging av heiser og skilting – skape større åpenhet i hallen og bedre plass for passasjerstrømmer til og fra plattformene.
– Moderniseringen av Københavns sentralstasjon vil bety at de reisende vil møte en mye mer åpen og oversiktlig reisehall, der det er lettere for dem å finne frem dersom de skal kjøpe billetter og finne informasjon, sier direktør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke.

– Det vil også bidra til en mer attraktiv bydel og forbindelse mellom sentralstasjonen og Vesterbro. Vi ser frem til at moderniseringen kommer i gang og at den gjennomføres med minst mulig ulempe for våre kunder, legger han til.
Funksjonell i sin historiske sjel
Den arkitektoniske ideen er basert på stasjonshallens proporsjoner og rytmiske modulering, sier Tine Kjærulff Bay, kreativ leder i Gottlieb Paludan Architects. Designet til de to nye forretningspaviljongene er inspirert av de originale kioskene og andre møbler, som ble laget av beiset furu. De nye paviljongene er også i tre, med markering av hallens modul på 6,4 m på paviljongenes fasade og planløsning.
Høyden på paviljongene er underordnet de slående granittsøylene i midten av hallen. Dermed skapes det en kontrast mellom hallens storhet og hallens innredning i en mer menneskelig målestokk.
Dette understøttes av utsparinger, fremspring og bearbeiding i fasaden, også med inspirasjon fra den originale innredningen.
Københavns Hovedbanegård er fredet
– Vi ser det som en spesielt spennende og meningsfull oppgave å modernisere et så ikonisk og verneverdig bygg som København sentralstasjon. Sammen med resten av teamet streber vi etter å skape en stasjon som både fungerer optimalt for de mange daglige reisende og samtidig bevarer sin historiske sjel og skjønnhet, sier Tine Kjærulff Bay.
Københavns Hovedbanegård er fredet, noe som stiller spesielle krav til de arkitektoniske løsningene. Prosjektet utvikles derfor i tett dialog med Slots- og Kulturstyrelsen for å sikre bevaring av de historiske og kulturelle verdiene, samtidig som det skapes en moderne og funksjonell stasjon.
– Det er komplekst å bygge om en togstasjon som er i drift og har over 100.000 passasjerer innom hver dag, sier konsulentteamets prosjektleder, Mads Beltov Carlsen fra Artelia, som har rollen som prosjektets hovedrådgiver.
– For å sikre en effektiv byggeprosess som tar minst mulig plass, må utførelsen hele tiden tenkes gjennom prosjektet ned til minste detalj. Samtidig må vi finne løsninger som respekterer verneverdier og sentralstasjonens kulturarv, sier Carlsen.
Prosjekterings- og planarbeid er i gang, og byggearbeidene forventes å starte i løpet av 2026. Drachmann Arkitekter og Afry kompletterer rådgiverteamet.
KILDE: Dagens Byggeri