Mesta har vunnet ti av 22 utlyste drift- og vedlikeholdskontrakter på vei denne sesongen. Kvalitet og miljø har vært utslagsgivende for å vinne kontraktene.
– Vi har snudd skuta og reist kjerringa, konkluderer konstituert konsernsjef i Mesta, Tonje G. Jensen. I fjor kunne hun konstatere at Mesta gikk på tøffe nederlag i det som ble en av de svakeste anbudssesongene for selskapet. Mesta vant kun to kontrakter i fjorårets anbudssesong på fylkes- og riksvegnettet. I år peker pilene stikk motsatt vei. En kraftig snuoperasjon har gitt historisk sterke resultater i anbudsmarkedet for Mesta i 2025.
Best på kvalitet og miljø
– Med årets nye portefølje styrker vi vår posisjon som ledende aktør på riks- og fylkesveinettet i Norge. Det er særlig gledelig at vi vinner flere av kontraktene på kvalitet og miljø. Investeringer vi har gjort over flere år gir uttelling i et stadig mer skjerpet entreprenørmarked. Dette har hele organisasjonen jobbet hardt og målrettet for, sier Jensen.
Konserndirektør for drift og vedlikehold, Elin Vigrestad forteller at Mesta har gjort et betydelig forbedringsarbeid det siste året, hvor både kalkulasjonsstrategi og effektivitet i produksjonen er satt under lupen. Særlig har bruk av ny teknologi vært drivende i arbeidet.
– Vi har kalkulert skarpt og mange av kontraktene er avgjort med svært små marginer, sier Vigrestad.
Fem milliarder i verdi
Mesta kan glede seg over at den totale verdien av årets ti nye kontrakter er på 5 milliarder kroner. Alle kontraktene er av fem års varighet med muligheter for opsjoner.
– Vi har vært offensive, og vi er ambisiøse i hva vi skal levere til offentlige veieiere i årene som kommer. Nå jobber vi for fullt med å rigge oss for gode leveranser sammen med underentreprenører og byggherrer i hele landet, opplyser Vigrestad.

Disse kontraktene ble vunnet av Mesta:
Femårige riksveikontrakter:
Nye Veier, Hedmark, Salten, Tunnel Stor-Oslo
Femårige fylkesveikontrakter:
Romerike Vest-Hadeland, Indre Sunnmøre, Arendal, Hitra, Ålesund, Nordhordland