Bransjekommentar

Varer ikke ærlighet lengst i anbudsprosessen?

– Det kan ikke være slik at de selskapene som lyver best, er de som skal vinne anbudskonkurransene. Dette er like umoralsk som å sikre seg en toppjobb på bakgrunn av uriktige opplysninger i CV-en.

Av Mathias Moe, partner DIN Gruppen

Innen offentlig sektor kjøpes det årlig inn tjenester fra bygg- og anleggsbransjen for rundt 600 milliarder kroner, ifølge regjeringen. Innkjøp fra offentlige anskaffelser skal bidra til at penger blir utnyttet på en god måte, samtidig som næringslivet blir mer konkurransedyktig.

For bedrifter i bygg- og anleggsbransjen er det naturligvis store pengesummer å hente i offentlige anskaffelser. Dersom man vinner anbudsrunden, da, vel å merke. Noen ganger kan kanskje ønsket om å vinne anbudsrunden bli så stort at en «finpusser» litt på opplysningene i tilbudet. Å skrive et godt anbud er viktig, men noen skriver seg selv en del bedre enn en presterer.

De som lyver best, vinner ofte anbudet
Ja, en tyr rett og slett til god, gammeldags løgn. De fleste av oss vil beskrive oss selv som mennesker med noenlunde god moral. Man lærer at man ikke skal lyve allerede som barn. Ærlighet danner grunnlaget for et velfungerende og trygt samfunn, og det skal ikke lønne seg å lyve.

Innen offentlige anskaffelser kan det nesten virke som at disse «reglene» ikke er like gjeldende. I Lennart Hovlands innlegg hos Anbud 365 kan vi lese at 70 % av svenske bedrifter ikke ønsket å levere tilbud på offentlige anbud i 2016, fordi selskapene som lyver best er de som sikrer seg oppdraget.

Mange bedrifter innen bygg og anlegg vegrer seg altså for å delta i anbudsprosesser. Dette kan kanskje skyldes at de ikke har noe håp om å vinne så lenge de er ærlige.

En overvekt av positivitet
Det nevnes mange kreative løsninger for å vinne anbudsrunder. Overdrivelser og usannheter kan ha mange ansikter. Noen bedrifter skaffer seg ufortjente «miljøpoeng» ved å fremstå som mer grønne enn hva de egentlig er. Andre finpusser litt på kompetansen sin.

Ofte er det heller ikke snakk om direkte løgn, men heller uklarheter eller at bedriften unngår å nevne relevant informasjon. Bedrifter viser gjerne til de mest positive attestene fra oppdrag de har hatt tidligere, mens negative attester feies under teppet.

Men hvorfor aksepterer oppdragsgivere i det offentlige løgn? Ifølge Hovland kommer bedrifter innimellom unna med løgn fordi det gjerne bare oppfattes som en uklarhet. Løgn har heller ikke vært en grunn til avslag historisk sett, om en ser på tidligere avgjørelser og faglitteratur. 

Det er imidlertid viktig at selskaper som driver innen bygg og anlegg ikke skremmes fra å delta i offentlige anbudsrunder. Husk at oppdragsgivere i det offentlige har et anskaffelsesregelverk som skal følges, noe som blant annet innebærer at de har undersøkelsesplikt.

Løgn lønner seg til syvende og sist ikke
I de aller fleste tilfeller vil det ikke lønne seg å lyve i anbudsprosessen. Om løgnen ikke blir oppdaget i første omgang, så vil den nok oppdages i neste. Dette gjelder spesielt dersom det er snakk om omfattende løgn – for eksempel om kompetanse eller erfaring.

Og blir en bedrift først tatt i løgn, vil dette kunne ha svært alvorlige konsekvenser. Selskapets navn og rykte blir gjerne svertet for all fremtid, og en vil neppe vinne videre anbudskonkurranser.

De siste årene har også anbudsprosessen blitt mer transparent, konkurransefremmende og sporbar, fordi det har blitt innført nye tiltak. Det er enkelt og greit vanskeligere å komme unna med løgn. Og slik bør det også være!

Skriv en velformulert anbudstekst for å vinne!
Så, hvordan skal bedrifter vinne anbudsrunder på ærlig vis? Noe av det viktigste selskaper i bygg- og anleggsbransjen gjør, er å utarbeide gode tilbud. Det er blant annet viktig å skrive en velformulert anbudstekst, og sette seg godt inn i oppdraget som utlyses.

Ved å vise at bedriften din har satt seg skikkelig inn i oppdraget, og at dere sitter på nødvendig kompetanse, vil det være gode muligheter for å vinne anbudsrunden på ærlig og redelig vis.