Svenn henter 30 millioner for å løfte frem digitaleer løsning for prosjektstyring, kvalitetssikring og samhandling i byggebransjen.
Digitaliseringen skyter fart i byggebransjen, men de små selskapene henger fortsatt etter. Flere og flere håndverkere ønsker nå å ta steget inn i fremtiden og investerer i digitale verktøy. Svenn tar hånd av en stor del av det administrative for håndverkere. Nå har selskapet hentet inn 30 nye millioner og girer opp utviklingen av løsningen.
Pengene skal investeres i å gjøre hverdagen enklere for håndverkere som vil levere kvalitet og gjøre det lettere for kundene å finne dem.
– Vi snakker med så mange håndverkere der ute som brenner for å levere godt håndverk. Men det er for vanskelig for kunden å skille de seriøse fra de useriøse. Målet med Svenn er å hjelpe dem å synl ggjøre kvaliteten i håndverket de leverer, forteller Sondre Blaasmo, gründeren bak Svenn.
Full ordrebok
Svenn har vokst i turbofart og har nå fått over 1000 kunder med på reisen. Tømrer og daglig leder i Bygg Trøndelag, Andreas Paulsen, er en av de som styrer skuta stødig ved hjelp av Svenn. Selskapet som opererer i Trondheim har kort tid etter etablering vokst til å bli seks ansatte og har fylt opp ordreboka med prosjekter.
– Ingen håndverkere ønsker å sitte på kontoret hele dagen. Vi ønsker å bruke mest mulig tid ute på byggeplass for å gjøre selve jobben. Det er utrolig hvor mye tid man kan spare på styre alt digitalt, forteller han.
Mange går konkurs
Å etablere seg med ny håndverksbedrift er ingen lett oppgave. Bare 1 av 10 klarer seg gjennom første året uten konkurs. I fjor måtte nesten 500 selskaper kaste inn håndkleet første driftsår. Og steget fra å overleve til å levere god lønnsomhet kan være langt.
– Håndverkere trenger bedre verktøy for å styre butikken. De går inn i nye prosjekter med høy risiko og trenger å sitte med bedre kontroll på lønnsomheten i prosjektene uten at det tar for mye tid eller går på bekostning av kvaliteten, fortsetter Blaasmo.
Fremtidens håndverker er digital
Bygg Trøndelag er svært optimistiske med tanke på fremtiden og har ambisjoner om å etablere seg
ytterligere med flere ansatte og større prosjekter.
– Vi tror rammebetingelsene for å drive tømrerbedrift bare kommer til å bli bedre og bedre i tiden som kommer. Fremtidens håndverker er digital. Det handler mye om jage forbedring og tørre å ta i bruk nye verktøy, tror Paulsen.
Sterkt lag
Svenn retter seg mot de små og mellomstore håndverkere. Gjennom emisjonen har de skaffet seg muskler til å utvide løsningen til å hjelpe håndverkerne fra A til Å i prosjektene.
– Kundene vil ha kvalitet, og da må vi hjelpe de som vil satse på å levere det beste håndverket og gi dem mest mulig tid til akkurat det, sier Blaasmo.
Med på laget har de fått flere kjente investorer. Blant dem er Alligate og Norselab som er svært fornøyd med å ha sikret håndverks plattformen som en av sine nye satsinger.
– Svenn har en tydelig x-faktor. I motsetning til konkurrerende aktører som jager de store entreprenørene med spesifikk funksjonalitet, har Svenn klart å få med seg de minste håndverkerne ved å bygge et produkt som løser alt for dem. Vi har troen på at denne posisjoneringen, der man jobber nedenfra og opp, vil være en nøkkel til å løse utfordringer på tvers av verdikjeden i dag, sier Simen Woxmyr, CEO i Alligate.
Stort marked
Svenn anslår det er 20.000 potensielle kunder for dem i Norge. I Europa øker tallet til 3,1 millioner.
– Vi har allerede fått våre første kunder i Tyskland og England uten å ha eksponert oss i markedene, så det er vi veldig stolte av. Det gir oss selvtillit foran planene om å ta Svenn ut til verden for å hjelpe håndverkere også utenfor Norge, avslutter Blaasmo.
Om Svenn:
Svenn har utviklet en digital løsning for prosjektstyring, kvalitetssikring og samhandling i byggebransjen som reduserer tidstyver og gir håndverkeren mer tid til håndverket. Med Svenn kan små og mellomstore håndverkere drive mer lønnsomt og forsvarlig. Selskapet har over 1000 kunder i Norge, ble etablert i 2012 og har i dag 32 ansatte. Selskapets største eier er Norselab.