Nyheter

Strømprisene gir rekordår for Kingspan Insulation

Kingspan har tradisjonelt hatt mest kunder innenfor proff-markedet, men utvikling på strømprisene har ført til at privatmarkedet har økt.

Kingspan Insulation har hatt et godt år. Høsten strømpriser har ført til økt etterspørsel av rehabilitering og etterisolering, både til eneboliger og leilighetsbygg.

Strømprisene gir rekordår for Kingspan Insulation
Kingspan Insulation har hatt et godt år. Høsten strømpriser har ført til økt etterspørsel av rehabilitering og etterisolering, både til eneboliger og leilighetsbygg.

– Vi ligger an til en vekst på 40 prosent, sammenlignet med fjoråret, sier Torstein Svennevig, Country Manager i Kingspan Insulation Norge i en pressemelding.

– I takt med økte strømpriser har etterspørselen steget av våre isoleringsprodukter. Nordmenn har blitt mer opptatt av å ha god isolering i hjemmet for å minke utgiftene. Med de prisene vi har sett i høst så lønner det seg å gjøre denne jobben på kort sikt, sier Svennevig.

Svennevig spår at etterspørselen vil holde seg sterk i overskuelig fremtid.

– Ifølge norske myndigheter er det lite som tyder på at norske strømpriser vil synke med det første, og isolasjon og energioptimalisering av hjemmet er det beste stedet å starte om du vil redusere strømregningen. Vi forventer derfor at denne trenden blir å tilta på nyåret, sier Svennevig.

Fra proffmarked til privatpersoner
Kingspan Insulation er en global aktør og er ledende innen sin bransje, men med de historiske lave strømprisene i Norge har få tatt seg bryet med å etterisolere. Derfor har Kingspan tradisjonelt hatt mest kunder innenfor proff-markedet, men utvikling på strømprisene har ført til at privatmarkedet har økt.

– Våre produkter tar mindre plass enn tradisjonell isolasjon og vi ser at flere private ser verdien av å etterisolere, spesielt på tak og vegger, sier Svennevig.

Grunnet pandemien har byggebransjen generelt vært igjennom et turbulent år. Svennevig er svært fornøyd med at Kingspan likevel har levert et rekordår i det norske markedet.

– Vi har hatt tett dialog med våre fabrikker i Europa og våre kunder og har derfor klart å opprettholde samme leveringstider til kundene som før korona-pandemien. Vi kan se tilbake på et godt 2021 og nå sikter vi mot et enda sterke 2022, sier Svennevig.