Nyheter

Stort investeringsgap for elbil-lading

Siemens Financial Services (SFS) har publisert en ny kunnskapsstudie som estimerer investeringsgapet som trengs de neste seks årene for raskt å implementere EV-ladenettverk globalt.

Dette gapet representerer forskjellen mellom EV-ladeinfrastruktur som allerede finansieres, og som fortsatt betales for av CAPEX (kapitalkostnader).

  • Elbilmarkedet (EV) vokser raskt, men krever støtte fra et omfattende nettverk av hurtigladestasjoner likt dagens påfyllingsnettverk for fossilt brennstoff
  • Ny forskning fra Siemens Financial Services (SFS) estimerer at størrelsen på det globale investeringsgapet for EV-ladeinfrastruktur er 377,9 milliarder NOK fra 2021-23 og stiger eksponensielt til 869,5 milliarder NOK i årene 2024-26.
  • Smart finansiering, som gjør investeringer både rimelige og mulige, er nødvendig for å muliggjøre, vedlikeholde og fremskynde utviklingen av EV-ladenettverk globalt

Den første i en serie på tre deler, «Finansiering av klimaendringer: e-mobilitet» undersøker presset på global implementering av ladeinfrastruktur. Det presserende behovet for investering i e-mobilitetsinfrastruktur drives av utslippsmål for offentlig veitransport, som selv er en viktig faktor i å oppnå nasjonale klimaendringsmål, sammen med flertallets mening i opinionen verden rundt i favør av å gå over til elektriske kjøretøy.[1]

Forskningen deler investeringsutfordringen inn i to segmenter, først årene 2021-23, deretter 2024-26, for å illustrere veksten drevet av de som tar i bruk teknologien tidlig med dem som tar den i bruk senere. Den sterke økningen mellom de to periodene understreker at den betydelige investeringsutfordringen vokser i eksponensielt tempo.

Ifølge forskningen trengs det en betydelig investering for å skape ladeinfrastrukturer over hele verden som støtter implementering av elbiler.

Smart finansiering (fra private finansaktører) tas i bruk for å innrette investeringskostnader etter den forventede kontantstrømmen ladestasjoner leverer for å gjøre investeringsbudsjettet nøytralt. Benyttelse av slike finansieringsalternativer vil påvirke anvendelsesgraden for EV-ladeinfrastrukturen og vil spille en avgjørende rolle i utviklingen av EV-markedet som helhet.

– Å støtte den forventede utrolige veksten til EV-markedet krever omfattende ladeinfrastruktur. En slik investering bør være like effektiv og bærekraftig som teknologien den støtter, noe som er grunnen til at smarte finansieringsløsninger som baseres på bruk er mest egnet for denne utfordringen, sier Christian Hermansen, Vertical Sales Professional, Siemens Financial Services, Norge, i en pressemelding.

Metodikk
En rekke analysekilder ble konsultert for å komme til et gjennomsnittsestimat av det antatte EV-ladeinfrastrukturmarkedet 2021-23 og 2023-26. Det vurderte markedet består av moderate, raske og ultraraske ladeenheter, både AC og DC. Det inkluderer ikke utstyr og teknologi som kan bli nødvendig i utviklingen av et nasjonalt nett mens EV-anvendelse stiger. Disse markedsestimatene ble da justert for å gjenspeile den nåværende samlede markedsetableringen av finansieringsteknikker som leasing – som sådan bruker investeringer allerede tredjepartskapital. De to treårsperiodene, 2021-23 og 2024-26 har blitt presentert for å illustrere vekst i EV-infrastrukturinvesteringsutfordringen.

Les mer her: www.siemens.com/financing-decarbonization-emobility   


[1] UN Development Programme, The People’s Climate Vote, Jan 2021