Statens vegvesen gjennomfører ekstra inspeksjoner av ventilatorer i flere tunneler etter å ha oppdaget avvik.
Avvikene ble først avdekket gjennom rutinemessige inspeksjoner, og Statens vegvesen har også registrert hendelser hvor deler fra impellere (den delen som roterer i vifta) har falt ned mens de var i drift.
Avvikene som er registrert er blant annet knyttet til sprekkdannelser og korrosjon.
– Ettersom inspeksjonsfunn og de konkrete hendelsene har til felles at det dreier seg om ventilatorer fra samme leverandør, har vi i første omgang valgt å gjennomføre ekstra inspeksjoner i de 77 tunnelene der vi har slike ventilatorer. Vi har dialog med leverandøren, og de er kjent med våre funn og tiltak, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.
Etter hvert vil flere av de 239 riksvegtunnelene med ventilatorer bli undersøkt.
Justerer viftene
Inntil resultater fra inspeksjonene foreligger, gjøres det vurderinger av behov for avbøtende tiltak i de aktuelle tunnelene. Slike tiltak er for eksempel justering av innslagspunktet for automatisk oppstart av ventilasjon eller manuell styring av viftene.
I tilfeller der inspeksjonene avdekker feil, tas de aktuelle ventilatorene ut av drift eller det settes i verk avbøtende tiltak, basert på risikovurdering for den enkelte tunnel.
Supplerende analyser
I tillegg til de pågående ekstrainspeksjonene har Statens vegvesen engasjert Sintef Manufacturing AS til å utføre materialanalyser på impellere fra ulike leverandører. Statens vegvesen går også gjennom sine egne vedlikeholdsrutiner for tunnelvifter.
– Det er for tidlig å trekke konklusjoner om hvor omfattende avvikene er og hva som er årsaken. Når vi oppdager avvik, vil vi alltid undersøke disse nærmere. Det skal være trygt å kjøre i tunnel, så inntil vi har fått svarene gjør vi tiltak slik at sikkerheten til trafikantene ivaretas, sier Tore Lysberg.
Etter planen skal Sintef levere første del av sin rapport i løpet av våren 2025.
Statens vegvesen har orientert fylkeskommunene, Nye Veier, Bane NOR og Oslo kommune om sine funn og tiltak.
Fakta:
Antall tunneler som Statens vegvesen har ansvar for | 592 |
– herav tunneler med ventilatorer | 239 |
– herav tunneler der det nå gjennomføres ekstra inspeksjoner | 77 |
Antall ventilatorer i tunnelene som Statens vegvesen har ansvar for | Ca. 4900 |
Antall ventilatorer i de 77 tunnelene der det gjennomføres ekstra inspeksjoner | Ca. 1500 |