SVERIGE: Den 19. og 20. august skal Kiruna kirke flyttes. Veidekke har fått i oppdrag å transportere den kulturhistoriske bygningen til sin nye plassering. Kirken, som veier 672 tonn, skal flyttes fem kilometer. Hastigheten: 0,5 kilometer i timen.
– Det føles bra at den blir bevart, den har en stor plass i hjertene til Kiruna-folket, sier Peter Johansson, arbeidsleder i Veidekke.
Planleggingen av flyttingen av kirken, en trekonstruksjon fra 1912 tegnet av arkitekt Gustaf Wickman, har pågått i over to tiår. Veidekke startet det praktiske forberedende arbeidet for to år siden etter å ha vunnet anbudet om å være ansvarlig for flytteprosjektet, melder byggvarlden.se
– Grunnprinsippet er å grave tunnel under kirken der den står, slik at det blir 2,5 meter fri høyde. Deretter fjernes visse bærende skillevegger i kjelleren og et avansert system av stålbjelker i tre lag settes inn, forklarer Peter Johansson.
Tilhengere fra Holland
Bjelkene, som er mellom 1 meter og 30 centimeter tykke, heises opp til kirkegulvet med hydrauliske jekker og støttes deretter nedenfra av trestokker i et rutenettsystem.
– Da er kirken fri fra grunnmuren, og du kan rygge inn to tilhengere. Spesialhengere av SPMT-modellen – Self-Propelled Modular Transporter – er sendt hit fra Nederland. Disse er koblet parallelt for å kunne transportere den 40 meter brede kirken. Før transporten har Veidekke anlagt en 40 meter bred vei, et arbeid som startet tidlig i 2024. Delvis bruker vi eksisterende veier, men vi har også måttet bygge en annen parallellvei, sier Johansson.
0,5 kilometer i timen
Flytteavstanden er fem kilometer og det må ikke være mer enn fem prosent stigning noe sted, og de har måttet lage ganske lange svinger og flate ut flere steder. Totalvekten på hele kjøretøyet er 1450 tonn, kjørelengden er fem kilometer og hastigheten er 0,5 kilometer i timen.

Kirkens nye plassering blir på en høyde svært nær det nye senteret. I løpet av vinteren og i fjor høst har Veidekke lagt grunnmuren og støpt kjellerveggene, men etterlatt en åpning slik at tilhengerne deres kan rygge under det nye fundamentet. Når kirken er rullet ut og er justert nøyaktig slik den skal være, vil den sakte bli senket ned på det nye fundamentet.
På sin gamle plassering sto den på granittblokker, men nå skal den ha et støpt fundament.
– Vi vil imidlertid ta de originale blokkene, som vi har nummerert, og dele dem opp, og deretter dekke det støpte fundamentet med dem, slik at det estetisk sett vil se likt ut, sier Johansson.
Orgelet vil bli værende i kirken.
I neste trinn starter innvendige arbeider med strøm, oppvarming og ventilasjon. Kirkemur, gangveier, parkering og beplantning utformes. Foruten at kirken utvilsomt er den største bygningen som flyttes i Kiruna, er det også en rekke andre utfordringer.
– Det har vært diskusjon om hvorvidt man skulle ta ned orgelet og bygge det opp igjen, men etter en lang undersøkelse bestemte vi oss for at det skulle bli stående inne i kirken under flyttingen. Det er 2500 piper i orgelet, så det ville ha vært en for stor og risikabel jobb å ta det fra hverandre og bygge det opp igjen, understreker han.

– Vi hentet inn en orgelspesialist fra Barcelona som inspiserte og sikret det. Nå har vi støpt det inn i myke materialer inne i en trekonstruksjon, slik at pipene ikke beveger seg under flyttingen.
Den store altertavlen, malt av prins Eugen, har også vært gjenstand for undersøkelser.
– Det viste seg at den var limt til veggen, så risikoen for at den ble skadet hvis vi tok den ned var for stor.
Veldokumentert maleri
Nå er hver kvadratcentimeter av maleriet dokumentert med totalt 6000 fotografier for å gjøre det mulig å skille ut hver eneste detalj i det, og etter flyttingen vil fotograferingen bli gjort på nytt slik at de kan legge merke til om det har oppstått noen skader. Altertavlen er polstret med myke materialer med et forsiktig trykk fra en trekonstruksjon for å sikre at den forblir sikkert under flyttingen.

Kirkebenkene er imidlertid valgt ut for restaurering. LKAB betaler for flyttingen.
– Vi har blitt enige med LKAB om å ikke nevne kontraktssummen. Men vi kan si at det er flere hundre millioner kroner i totalkostnad, sier Peter Johansson.
Veidekke har allerede gjennomført flere flyttinger av større kulturbygg, så han er ikke spesielt bekymret.
– Jeg har blitt stilt det spørsmålet omtrent 50 ganger de siste to ukene, men egentlig ikke – vi har gjort hundrevis av risikovurderinger og har erfaring med dette, så jeg føler meg veldig rolig. Det eneste som kan gå galt er hvis det oppstår ytre påvirkninger eller skader. Hvis det blir storm eller tordenvær, må vi utsette det. Vi har direkte kontakt med SMHI hver dag og mottar hyppige værmeldinger, sier han.
Godt besøkt flytting
Peter Johansson er selv fra Kirunabo, utdannet bygningsingeniør med mange år i bransjen, og synes det føles bra at kirken blir bevart.
– Det er så viktig for så mange mennesker, med tanke på alle bryllupene, dåpene og begravelsene folk har vært med på.
Han merker et stort engasjement blant både beboere og andre.
– Det er ventet at opptil 10 000 mennesker kommer hit for å se flyttingen, mange av dem er på vei hjem, SVT skal filme det hele, og medier fra hele verden har uttrykt interesse.
Før transporten starter, vil kirken bli velsignet. Renoverings- og grunnarbeid vil pågå gjennom hele neste år, og deretter åpner kirken igjen i 2027, men ingen dato er satt.
KILDE: Byggvärlden