Miljø

SINTEF skal lede GRØNNBY-prosjektet

Illustrasjon: Oslo kommune

Oslo kommune skal kutte 95 prosent av alle direkte utslipp innen 2030. Forskningsprosjektet GRØNNBY skal bidra til at dette blir mer enn kun en målsetning.

SINTEF, sammen med blant andre Oslo kommune, skal finne ut av hvordan vi kan utvide verktøykassen av tiltak som norske og internasjonale byer deretter kan ta i bruk for å nå sine ambisiøse miljø- og klimamålsetninger.

GRØNNBY skal utvikle og teste tiltak i et helhetlig mobilitetssystem med mål om å fremme grønne mobiltetsløsninger med høy brukeraksept, samt redusere miljø- og klimagassutslipp. 

Implementeringsveikart for grønn mobilitet

Prosjektet kombinerer tre teknologier: 1) modulært reiseabonnement (MaaS), 2) ny brikketeknologi for strekningsbasert veiprising og mobilitetstjenester, og 3) AI-basert trafikkstyring, som skal prøves ut i stor skala i Oslo, med Lilleakerbyen som levende testarena.

GRØNNBY er forankret i offentlig-privat samarbeid der byene eier utfordringene, næringslivet utvikler løsningene, og befolkningen deltar aktivt i uttestingen.

– SINTEF skal lede prosjektet, og vi skal blant annet koordinere utviklingen av et implementeringsveikart for grønn mobilitet, forteller prosjektleder Petter Arnesen i SINTEF. 

Prosjektet som er finansiert av Norges Forskningsråd er en del av Grønn plattform-ordningen som skal bidra til grønn omstilling av Norge. 

Skal vare i tre år

– I dette prosjektet skal vi også se på prosjektets evalueringsrammeverk, sikre gjennomføringen av pilotaktivitetene, beregne effekter av samhandlende tiltak og dokumentere skaleringspotensial til Norge og Europa, sier Arnesen.

Øvrige partnere er Oslo kommune, Statens Vegvesen, Q-Free, Swarco, Ruter, TET Digital, Mustad Eiendom, Norconsult, Norsk Kommunalteknisk Forening, TØI og RISE. 

Oppstart av prosjektet er beregnet til starten av 2026 og det skal vare i tre år.

logo
Bjørn Laberg