Nyheter

Sikrer verdensarv med ZINGA

1000 kvadratmeter stålflater på verdensarvstedet Notodden stasjon er behandlet med 1,9 tonn ZINGA i høst.

1000 kvadratmeter stål på verdensarvstedet Notodden stasjon er sikret mot nye rustangrep.

Jobben er gjort. BMO Entreprenør AS hadde fem mann i sving fra juli til september. ZINGA gir galvanisk beskyttelse. Det sikrer verdensarven mot nye rustangrep for flere tiår.

– ZINGA bygger opp den galvaniske beskyttelsen. To strøk gir 120 my. Det beskytter stålet mot nye rustangrep, sier Thor Smette i Zinga Scandinavia AS, i en pressemelding.

Jobben var påkrevd. Det rundt 100 år gamle KL-anlegget (anlegg for kontaktledninger) var preget av mye rust. Jobben var omfattende.

– Alt ble sandblåst. Så påførte vi to lag med ZINGA på 1000 kvadratmeter stålflater. Jobben omfattet alle KL-mastene og åkene som til dels har mange detaljer, sier prosjektleder Geir Olafsen i BMO Entreprenør AS.

Han sier at ZINGA er greit å jobbe med.

– Det påføres som maling, og strøkene kan påføres med kort tid mellom. Det gjør at vi kunne jobbe raskt med forbehandling og ferdig system på samme dag når det kreves, sier Olafsen.

Bak oppdraget står Bane NOR. Riksantikvaren fredet Tinnosbanen og Notodden stasjon i 2011. Jernbaneanlegget inngår i «Rjukan-Notodden Industriarv» som UNESCO i 2015 satte på verdensarvlisten som Norges åttende verdensarvsted. 

Fredning betyr at vedlikehold skal utføres med de samme metodene og materialene som var i bruk før fredningen. Bruk av ZINGA innebar at anlegget ble tilført noe nytt. Arbeidet var dermed søknadspliktig. Bane NOR innhentet dispensasjon fra Vestfold-Telemark fylkeskommune – Riksantikvarens forlengede arm slik at ZINGA kunne benyttes.

Notoddens første stasjon ble bygd allerede i 1907 og tatt i bruk i 1909. Notoddens nye stasjon 600 meter bortenfor ble tatt i bruk i 1917. Begge stasjonene med tilhørende spor og KL-anlegg inngår i det fredede anlegget, som omfatter hele Tinnosbanen fra Hjuksebø til Tinnoset med all infrastruktur og bygninger.

Stasjonsbygningen fra 1918 ble renovert utvendig i 2013. Da ble den originale fasaden gjenskapt. Flere av de øvrige bygningene opp stasjonsområdet er også renovert. Nå er også KL-anlegget tatt hånd om og sikret mot nye rustangrep.