350 engasjerte bruingeniører deltok på årets konferanse i Oslo som handlet om bærekraftige brukonstruksjoner.
– Dere bidrar til å knytte sammen landet vårt, jeg ønsker dere en flott og inspirerende konferanse. Bruk tiden godt og inspirer hverandre, oppfordret samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da han åpnet konferansen. Ministeren påpekte at det er viktig at bransjen som helhet jobber sammen for å finne mer bærekraftige materialvalg som gir langvarige konstruksjoner.
Bruer og brukonstruksjoner fra plan- til drifts, – og vedlikeholdsfase var det overordnede temaet for Brukonferansen som etter hvert har blitt landets største konferanse for alle som jobber innen brufaget enten det er i kommune, fylkeskommune, staten, entreprenørselskap eller rådgivende firma.
– Vi er veldig godt fornøyde med at så mange valgte å delta på Brukonferansen igjen i år, sier Rune Pedersen, senioringeniør i Statens vegvesen og leder av arrangementskomiteen.
Helge brå fra Norconsult ble «Årets brubygger»
Nytt av i år var kåringen av «Årets brubygger», og den verdige vinneren var Helge Brå fra Norconsult som ble hedret med en sjekk på 10.000 kroner. Brå ble kåret som vinner på grunn av sin lange karriere innen brubygging i Norge. Juryen trakk frem at han har bidratt til å sette kompliserte prosjekter ut i praksis med betongkonstruksjoner som innfrir både med tanke på estetiske og funksjonelle kvaliteter (eksempelvis Dormsundbrua). Han ble i tillegg hedret for sin evne til å skape engasjement som leder, og ikke minst for sin rolle i rekruttering av nye bruingeniører.
– Dette var jo nesten som å se nekrologen sin i powerpoint, det er jo litt absurd, men jeg kan ikke annet enn å takke så mye for utmerkelsen, sa Brå og vekket latter og applaus fra salen.
Juryen for Årets brubygger:
- Bjørn Tangvald (Statens vegvesen)
- Klara Då (Bane NOR)
- Erik Wie Furunes (Norconsult)
- Bettina Gerti Groẞ (seniorrådgiver, infrastruktur Nord-Europa)
Standardisering og forutsigbarhet – en nøkkel for å dra i samme retning
På dag én handlet presentasjonene om bærekraftige brukonstruksjoner, ulike kontraktsformer, bruteknisk regelverk og kontroll og godkjenning av bruprosjekter. I tillegg fikk deltakerne lære mer om interessante bruprosjekter som Tangenvika bru som er Norges lengste jernbanebru, Eidselvbrua i Telemark og om byggingen av jernbanebruer i Sverige.
– Fremtiden er her nå, og vi har kort tid igjen om vi skal klare å nå bærekraftmålene vi har satt innen 2030 sa Gina Ytteborg, bærekraftdirektør i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Hun fremhevet at nye produksjonsmetoder for bruer, bruk av fossilfritt stål og bruk av sement med karbonfangst og lagring gir potensial for reduksjon av klimagassutslipp. Hun nevnte også at pilotprosjektene for utslippsfrie anleggsplasser har gitt nyttige erfaringer som nå må settes ut i praksis i fremtidige kontrakter.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik presenterte kommende bruprosjekter i Norge og var svært tydelig i sin tale da han uttrykte at det er viktig at bruprosjekter som er «gryteklare» for bygging bør prioriteres fremover, da det er stor fare for tap av viktig kompetanse når bruprosjekter utsettes. Han vektla spesielt hvor viktig det er å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregionene Bergen-Stavanger og Molde-Ålesund.
Bærekraftige konstruksjoner for fremtiden
På dag to av konferansen fikk deltakerne høre om erfaringer fra bruprosjekter som har tatt i bruk ny teknologi og nye materialvalg i bruprosjekteringen. Ett av foredragene som vakte interesse og engasjement var presentasjonen av Paradis bru i Bergen. Brua er bygd av Vestland fylkeskommune. Den er en 42 meter lang ny gang- og sykkelbru i kompositt, som per i dag er verdens lengste komposittbru.
– En felles faglig utfordring for bransjen er å bygge mer bærekraftige bruer for å redusere klimagassutslipp, derfor var det interessant å lære mer om livssyklusanalyser og om erfaringer fra konkrete bruprosjekter som allerede har tatt i bruk nye og mer bærekraftige materialer, sier Pedersen.
Andre bruprosjekter som ble presentert var Hangarbrua (Statens vegvesen) og Randklev bru (Bane NOR).
Hangarbrua er en ny gang- og sykkelbru som inngår i Hovedsykkelruter i Trondheim. Den blir 55 meter lang og 10 meter bred og får et brudekke bestående av 100% resirkulert aluminium fra den nedlagte oljeplattformen Gyda.
Under uværet Hans i 2023 kollapset fundamentet til Randklev bru i Ringebu noe som fikk store konsekvenser for Dovrebanen. Bane NOR presenterte hvordan de har sikret elvebunnen mot erosjon med store steiner for å hindre en tilsvarende hendelse i fremtiden, og de presenterte hvordan de heiste på plass den nye brua som er viktig for å sikre den viktige transportåren mellom nord og sør i landet.
En viktig sosial møteplass
Brukonferansen er en viktig faglig arena, men også en viktig sosial møteplass hvor deltakerne får god tid til å skravle i pausene i vrimlearealet blant ustillerne og under den tradisjonelle festmiddagen.
– Vi har inntrykk av at deltakerne er enige i at Brukonferansen er en viktig arena for faglig utveksling som er med på å styrke alliansene mellom de ulike aktørene innen brufaget i Norge. Jeg gleder meg allerede til neste år, avslutter Pedersen.