– Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn. Det er viktig at kjøpsavgiftene for elbiler holdes i ro, men avgiftene på nye fossilbiler burde vært økt. Og regjeringen svikter de elektriske varebilene, sier generalsekretær i Norske elbilforening. Christina Bu.
Regjeringen øker ikke avgiftene for elbil, samtidig som momsgrensen forblir uendret. Det mener Bu er viktig:
– Skal vi nå 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg og klare å kutte utslippene fra transportsektoren, er det viktig at avgiftspolitikken ligger fast. Det skal regjeringen ha ros for, sier hun.
Billigere trafikkforsikringsavgift for fossilbiler er håpløst
Regjeringen kutter i trafikkforsikringsavgiften for fossile biler, men ikke for elbiler. Det synes Bu er et veldig merkelig signal:
– Dette er en antimiljøavgift. Det er rett og slett harry at regjeringen gjør det billigere å forurense. Dette sender et dårlig signal til alle de som vurderer å bytte til elbil landet rundt, sier hun.
Saboterer planer for elektriske nyttekjøretøy
Den reduserte trafikkforsikringsavgiften vil også forsinke en helt nødvendig elektrifisering av varebilmarkedet.
Så langt i år er kun 29 prosent av nye varebiler, elektriske.
– For miljøsatsingen på varebil er jo dette direkte sabotering. Stortinget ba om fritak for trafikkforsikringsavgift for lette elvarebiler, men regjeringen velger i stedet å prioritere å kutte samme avgift for dieselvarebilene, sier Bu.
Regjeringen unnlater med det å følge opp Stortingets anmodning om å frita lette elektriske varebiler for trafikkforsikringsavgift, og legger heller ikke opp til andre virkemidler for å styre salget av elektriske varebiler.
Her må Stortinget ta tak
Christina Bu har forventninger til at Stortinget følger opp:
– For å dra oss over målstreken i 2025 må Stortinget øke engangsavgiften for fossile biler. De må også styrke satsingen på elektriske varebiler, sier Bu.