Aktuelt

Ragn-Sells lanserer løsning som gjør avfall til et styringsverktøy

Bildet: På Økern Portal har Ragn-Sells installert avfallsvekter med touchskjerm og ID-brikke, kombinert med informasjonstavler på flere språk og en kundeportal med detaljert innsikt helt ned på fraksjonsnivå Foto: Susanne Finnes / Spirit

Med tjenesten City Services blir eiendommer bedre rustet til å møte nye krav fra EU, samtidig som stadig flere leietakere kun vil betale for sitt eget avfall.

I de fleste kontorbygg fordeles avfallskostnadene per kvadratmeter, uavhengig av hvem som kaster mest. Men ingen liker å betale for andres avfall, og da forsvinner motivasjonen til å sortere riktig. Denne utfordringen ble starten for arbeidet Ragn-Sells har gjort på Økern Portal, i samarbeid med eiendomsforvalteren Malling. Med tjenesten City Services blir avfall et styringsverktøy, med detaljert data per leietaker. Resultatet er korrekte kostnader og høyere materialgjenvinning.

Med tjenesten City Services blir avfall et styringsverktøy, med detaljert data per leietaker. Foto: Susanne Finnes / Spirit

– Det handler om å gjøre det enkelt å gjøre det riktig. Med vekten kan vi fakturere leietaker for det avfallet de faktisk kaster. Det er rettferdig, og det gjør at folk begynner å bry seg, sier Heine Halden, driftsansvarlig for Malling ved Økern Portal.

Sammen med Ragn-Sells har de testet løsningen gjennom ett år, og er godt fornøyd med resultatet.

– Vi har ikke hatt nedetid på systemet. Leietakerne har tatt det til seg, og det merkes på både miljø og økonomi, sier Halden.

Adferdsendring over natten

Økern Portal, et næringsbygg i Oslo på 54 000 kvadratmeter, var blant de første som tok løsningen i bruk. Her har Ragn-Sells installert avfallsvekter med touchskjerm og ID-brikke, kombinert med informasjonstavler på flere språk og en kundeportal med detaljert innsikt helt ned på fraksjonsnivå.

Resultatene lar seg måle: I løpet av de siste 12 månedene er over 360 tonn avfall registrert gjennom systemet. Sorteringsgraden har ligget rundt 59 prosent, og i oktober nådde bygget 67 prosent, med enkelte fraksjoner helt opp mot 70 prosent.

– Vi ønsket å bevise at avfall ikke bare kan håndteres, det kan måles, styres og gi verdi. Når leietakerne får data på eget forbruk, endrer adferden seg nesten over natten, sier Stig Fjærli, salgssjef nasjonal KAM i Ragn-Sells, som har ledet implementeringen av løsningen på Økern Portal.

Stig Fjærli (t.v.) og Heine Halden. Foto: Susanne Finnes / Spirit

Data som treffer kravene

Nye rapporteringskrav gjør løsningen særlig aktuell. City Services gir hver leietaker miljødata som kan brukes i bærekraftsrapporteringen, inkludert Scope 3 estimater. Det gjør det enklere å møte kravene i CSRD.

– EU-kravene gjør at bedrifter ikke lenger kan rapportere uten tall. Med vår løsning får både gårdeiere og leietakere ferdiglagde rapporter. Dette gjør at de oppfyller kravene uten at de må bygge egne IT-systemer, sier Fjærli.

Han peker også på de kommersielle fordelene. Eiendommer som kan dokumentere høy sorteringsgrad og lav andel til deponi, står sterkere på miljøkriterier i både offentlige og private anbud.

Umiddelbar effekt

Mange forbinder nye avfallssystemer med høye kostnader og ombygging. City Services gjør det motsatte. Løsningen plasseres i eksisterende avfallsrom uten inngrep, og kan tas i bruk samme dag. Fakturering kan baseres på faktisk avfallsmengde per leietaker, eller settes opp som en fullservice-modell der Ragn-Sells håndterer både rapportering og fakturering.

– Har du flere leietakere, blir dette ofte rimeligere enn interne logistikkabonnementer mange allerede betaler for. I tillegg får du et styringsverktøy som lar deg justere priser per fraksjon og skape økonomiske insentiver for bedre sortering, sier Fjærli.

Heine Halden i Malling bekrefter effekten:

– Tidligere ble kostnader fordelt etter areal. Det var urettferdig for dem som produserte lite avfall. Nå betaler hver leietaker for sitt eget forbruk, og det skaper både forståelse og motivasjon.

Fjærli understreker at menneskelig oppfølging er like viktig som teknologien:

– Klare rutiner, synlige avfallspunkter og en lokal ansvarlig gjør at løsningen fungerer i praksis. Teknologien legger grunnlaget, men engasjementet i bygget skaper endringen.

Fleksibel fra dag én

Løsningen er utviklet i samarbeid lokale driftspartnere, og kan skaleres fra fullservice-løsninger i større bygg til enklere «pay as you go»-modeller.

 – Vi har patentert deler av systemet og jobbet tett med våre svenske kolleger for å gjøre det robust. Vi ønsket kundebevis før vi gikk ut i markedet, og etter et år med piloter har vi dokumentasjonen vi trenger. Partnerskapet med forvaltere som Malling Eiendomsdrift har vært avgjørende. Ved Økern Portal var det en leietakers krav om miljødata som utløste pilotprosjektet. Det timet perfekt med utviklingsløpet vårt, sier Fjærli.

Løsningen åpner også for økonomiske insentiver: Jo bedre en leietaker sorterer, jo lavere blir kostnaden. Enkelte fraksjoner kan til og med gi inntekter tilbake, noe som gir en direkte merverdi for både gårdeier og leietaker.

Dokumentasjon blir avgjørende

Med skjerpede miljøkrav, tydelige bærekraftskriterier i anskaffelser og nye rapporteringsplikter, har eiendomsbransjen nå et klart insentiv til å dokumentere avfallsstrømmer – ikke bare håndtere dem.

– Du kan ikke slippe unna lenger. Regelverket krever data. Vi leverer data. Og data gjør at du kan dokumentere påvirkning, både på miljø og bunnlinje, avslutter Fjærli.

logo
Bjørn Laberg