Interessen for spiler til bruk i interiør har økt kraftig de siste årene. Hos ProTre har salget tidoblet seg bare det siste året.
På fabrikken i Skodje i Møre og Romsdal har omsetningen doblet seg fra i fjor, og hvis ting fortsetter som nå, vil de nå 100 millioner i 2021. Cirka én tredjedel av produktene er spiler i forskjellige varianter.
– Vi startet med enkeltstående spiler, som først og fremst ble solgt til prosjektmarkedet og proffene. De siste årene har interessen fra privatmarkedet eksplodert, og vi har lansert flere nye produkter for å gjøre de enklere å sette opp. Nå har vi begynt å produsere spilene ferdig montert på plater. Det tror vi kommer til å senke terskelen ytterligere, sier Truls Skaugen, markedssjef i ProTre.
Platene kommer i to versjoner, hvor den ene er produsert på en måte som holder prisen nede mens den andre har et mer eksklusivt preg. De forskjellige spileproduktene selges blant annet hos Maxbo. Markedssjefen gir byggevarekjeden mye av æren for den kraftige økningen i spilesalget.
– De har hatt et veldig trykk på spiler det siste året, med store kampanjer som har frontet mulighetene spiler gir. Det har ført til et salg vi aldri har opplevd før, sier Skaugen.
Rune Kjølberg, kategorisjef for trelast i Maxbo, ble også positivt overrasket over den store interessen.
Kjølberg i Maxbo med de nye platene. Foto: Katrine Lunke
– Vi hadde stor tro på spileprodukter og så tidlig at dette var en økende trend, men mottakelsen i markedet har likevel vært langt over forventet. Både proffene og forbrukeren kjøper spileproduktene vi har lansert, og det har til tider vært utfordrende å dekke etterspørselen for enkelte produkttyper. Nå har vi stor tro på de nye spilepanelplatene som lanseres, og som gjør monteringen enda enklere, sier Kjølberg.