SVERIGE: Prosjektet TURF – The Urban Food Factory skal vise hvordan byparkeringshus kan gjenbrukes for å skape vekstmiljøer for lokal matproduksjon.
Akkurat nå undersøker et forskerteam med designere, arkitekter og matdyrkingseksperter fra Sverige og Polen hvordan det kan se ut om parkeringshus gjøres om til dyrkingsarealer for for eksempel fisk, grønnsaker og rotgrønnsaker, melder byggvarlden.se
Fredrik Forsman er prosjektleder og koordinator for TURF, som inkluderer både SVID (Stiftelsen Svensk Industridesign), det polske universitetet Rzeszow tekniska universitet og det svenske selskapet Pond Fish and Greens.
– Sammen utgjør vi forskerteamet som ser på hvordan man kan produsere mat i byenes parkeringshus i krise- og konflikttider. Under andre verdenskrig hadde de problemer med matforsyning og jobbet da for eksempel med koloniområder. Vi ser nå hva som skjer i Ukraina – konflikter og kriser skaper matforsyningsproblemer. Det kan også handle om kriser fordi strømsystemet er slått ut.
Bedre beredskap
Han mener Sverige må ha bedre beredskap.
– Kriser kommer ofte ganske uventet og vi undersøker måter å raskt omorganisere disse garasjene med enkle midler. Vi ser også på hvordan man dyrker fisk. Med fisk i vanntank får du gjødsel som er ekstremt god til å gjødsle planter med. Hvis du for eksempel dyrker ett tonn fisk, får du 9 tonn grønnsaker.
Parkeringsplasser får ny bruk
Avhengig av hvor mange etasjer et parkeringshus har, er det mulig å beregne hvor mye det er mulig å skyve frem på flatene.
– Innkjøringssporet er å gjenbruke eksisterende garasjer. Hvis du derimot bygger nytt, er det visse parametere som kan være gode å huske på. Det kan være høyden på planløsningen, utvidelsen av infrastruktur som vann, kloakk og strøm, og orientering mot solen. Det kan også handle om synergier med annen infrastruktur i byene, som varmluft fra T-baneanlegg eller andre virksomheter som kan ha restvarme fra fjernvarmenettet – da kan man bruke det til å øke effekten i dyrkingssystemet.
Hvorfor akkurat P-hus?
TURF-prosjektet vil også utforske nye forretningsmodeller.
– Det kan være at det er garasjer som ikke er fullt besatt og da kunne man tenke seg at dyrking kan bli en inntektskilde for de delene av garasjen som ikke brukes.
– Grunnen til at vi valgte å jobbe med parkeringsanlegg i dette prosjektet er fordi de ofte finnes i en urban kontekst og at disse byggene i utgangspunktet bare er et skall laget for inn- og uttransport. Vi gjennomfører for tiden brukerintervjuer med beslutningstakere, både i Sverige og Polen.
Ser nærmere på Solna
I Solna studeres et rundt parkeringshus med solrik beliggenhet, og i Warszawa et rektangulært parkeringshus med skyggefull beliggenhet. Det kan være at det er mulig å dyrke andre ting på taket enn på flatene som får mindre lys. Parkeringshuset Solna Strand har elleve etasjer og 870 parkeringsplasser, så det er mye dyrkingsplass der.
Å bruke parkeringshus til dyrking kan høres fremmed ut for mange. Fredrik Forsman forklarer at de jobber med spekulativ og brukersentrert design.
– Det handler om å ta utgangspunkt i mulige fremtidsscenarier for å få nye perspektiver på komplekse problemer for fremtidige utfordringer. Metoden brukes for å skape et utgangspunkt for fremtidige alternative løsninger.
«Science fiction»
Brukersentrert design handler om å lage produkter og tjenester basert på brukernes behov.
– Den største utfordringen vi ser nå er at vi opererer i et umodent marked. Mange føler at det er science fiction og ikke noe du tror du trenger, mens andre som har dette på bordet ser det som viktig og interessant.
Matkrise ikke langt unna
Situasjonen i Ukraina har imidlertid vært en øyeåpner for mange.
– En matkrise har vært fjern før, men nå har vi sett hvordan det kan slå ut. Det er mange ulike scenarier hvor dette kan være aktuelt – i flom, tørke og krig. Vi er i prinsippet kun selvforsynt med gulrøtter, så kriger og kriser i andre land kan også gi matmangel her. Dersom klimaet sporer helt av, kan en sommer uten dyrkbar mark fort skape matmangel.
Blir parkeringsplassene overflødige?
Skiftende trender i samfunnet kan også medføre at behovet for å parkere på parkeringsplasser avtar. Kanskje blir det færre biler hvis flere ser tanken om at alle skal eie sin egen bil.
– Vi kan også se selvkjørende biler i fremtiden, i en verden med en bilpark som kjører seg selv trenger vi kanskje ikke parkeringsanlegg – og hva skal vi da bruke disse garasjene til i stedet for å rive dem?
TURF – The Urban Food Factory
- Prosjektet drives av: SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign i samarbeid med det polske universitetet Rzeszow University of Technology og selskapet Pond Fish and Greens.
- Finansiert av: JPI Urban Europe.
- Prosjektperiode: mai 2024 til høsten 2026.
- Prosjektbudsjett: Omtrent 1,9 millioner SEK.
- Finansiert av: EUI – The European Urban Initiative.
KILDE: Byggvärlden