Aktuelle prosjekter

Ønsker geologisk overvåking av Rolfsøysund bru

Bildet: Det ønskes et tilbud på et system som kan levere kontinuerlig overvåkning av bevegelser på Rolvsøysund bru. Foto: Bane NOR

AKTUELLE PROSJEKTER: Bane NOR utlyser anbudskonkurranse for sanntidsmåling og geologisk overvåking av Rolfsøysund bru.

Det er behov for vurdering av levetiden på Rolføysund bru, og i den forbindelse trenger Bane NOR automatisk overvåkingssystemer med målefaglig bistand. Jernbanebrua over Rolvsøysund er bygd i 1879, og den er forsterket i flere omganger. I 2009 ble den rustet opp for å holde i 20 år, altså til 2029. Planen var at brua skulle erstattes i forbindelse med InterCity-utbyggingen. Dette planarbeidet er nå lagt i bero, og det er for tiden ingen planlegging av videre utbygging sør for Moss.

Videre planlegging og utbygging av sammenhengende dobbeltspor sør for Moss har ikke blitt prioritert i NTP 2022-2033. For NTP 2025-2036 er det kun utbygging fra Råde til Fredrikstad som er prioritert. I området rundt Rolvsøysund er det kartlagt kvikkleire av Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE). Dette området er definert som risikoklasse 5. Det betyr at både selve faregraden, altså faren for kvikkleireskred er vurdert til høy, og at konsekvensene av et skred anses som meget alvorlig.

Bane NOR ser for seg måling over flere år med oppstart så fort som mulig i 2024 og ut 2026.

Kontraktens omfang:

• Det ønskes et tilbud på et system som kan levere kontinuerlig overvåkning av bevegelser på Rolvsøysund bru.

• Målet er å få et datagrunnlag for hvordan og/eller om fundamenteringen til bruen beveger seg

• Systemet må kunne gi automatisk overvåkning av landkar og brupilarfundamentene i x-, y- og z-aksene med rotasjon.

• Systemet må gi datalogger som gir målefaglige data som er pålitelige.   • Det må gis oppfølging og rådgiving av innhentet data.

• Det skal enkelt og grafisk fremstilles hvordan fundamentene til bruen oppfører seg gitt forskjellige årstider, temperaturer etc.  

• Datagrunnlaget og målingene vil være en del av en levetidsvurdering av Rolvsøysund bru.

Måleutstyr:

Måleinstrumentene som brukes må ha høy og god kvalitet og tåle rådende forhold på jernbanesporet, samtidig som de gir pålitelige data. Det settes høye krav til god nøyaktighet, høy oppløsning av måledata, kontinuerlig og automatisk avlesning, dynamiske rapporter og presentasjon i sanntid. Det må gjennomføres fullstendig måling av både vinkelendringer mellom segmentene og sideveis helning (setningsmåling og tilt sensorer).

Datapresentasjon:

Det er behov sanntidsmåling og instrumenteringsgjennomføring med nettbasert presentasjon av måledata med anbefalinger. Nettbasert løsning og leverandøren må gi bistand ved behov. Bane NOR ønsker oppfølgning og måleteknisk rådgiving gjennom hele prosjektperioden, fra installasjon og vedlikehold av overvåkingsutstyret, til oppfølgning av måledata. Det er ikke ønske om å bytte brua før det er nødvendig, da det er kostbart og Bane NOR ønsker å kartlegge tiltak som må utføres på kort og lang sikt. Data som samles inn, må derfor være pålitelige og ikke påvirkes av temperaturendring som et eksempel.

Oppdragsgiver: Bane NOR
Tilbudsfrist: 2. september 2024

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle bygge- og anleggsprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta SMART.

logo
Bjørn Laberg