Statens vegvesen har innstilt entreprenørselskapet OneCo Infra AS til oppdraget i Nappstraumtunnelen. Anleggsarbeidet starter i vinter.
De andre som deltok i konkurransen var BMO Tunnelsikring AS, Kraftmontasje AS og Bertelsen & Garpestad AS
OneCo Infra AS som vant kontrakten har levert et godt tilbud på jobben, og vi er sikre på at vi vil stå igjen med et bra sluttresultat, sier prosjektsjef i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
En stor oppgraderingsjobb
Nappstraumtunnelen skal oppgraderes etter Tunnelsikkerhetsforskriften. Jobben er stor, og omfatter nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– Tunnelen er ble åpnet i 1990 med datidens standard, så det er klart at oppgraderingsarbeidet vil være omfattende for å tilfredsstille dagens krav til tunnelsikkerhetsforskriften, sier Heimdal.
Det skal gjennomføres oppgradering av tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem. Videre skal det sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen, i tillegg til etablering av ny vann- og frostsikring. I dagens tunnel ligger det en Gjertsenduk på innsiden av tunnelløpet som må rives, og det skal legges ny asfalt i kjørebanen.
Anleggsstart vinter 2025
Fysiske anleggsarbeider i tunnelen vil starte nå i vinter. Konsekvenser for trafikkavvikling vil vi komme nærmere tilbake til, når vi er ferdig med oppstartmøter/samhandlingsmøter med entreprenøren, avslutter Heimdal.
E10 Nappstraumtunnelen er undersjøisk og går under sundet (Nappstraumen) mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad i Lofoten. Nappstraumtunnelen er 1780 meter lang. Laveste punkt er 63 m.u.h. og største stigning er 8 prosent.