Infrastruktur

Nytt vegprosjekt uten budsjettsprekk

Statens vegvesen, Skanska og PNC er enige om sluttoppgjøret for ny E16 i Jevnaker og inn i Ringerike. Det betyr at Vegvesenet holder seg innenfor styringsramma på 3,18 milliarder kroner.

Det er prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen utbygging sørøst svært godt fornøyd med.

– Med signaler om strammere vegbudsjetter, har det aldri vært viktigere å holde budsjettene enn nå, sier Foss.

Vegvesenet har bygd 11,9 kilometer trafikksikker motorveg med midtrekkverk og meget god framkommelighet. Samtidig har entreprenørene nådd ambisiøse klimamål i anleggsarbeidet, og tilbakeført 60 mål med matjord til lokale grunneiere.

– Det er til å bli glad over, sier Foss.

PNC har bygd den 634 meter lange Randselva bru. Skanska var entreprenør på vegen videre fra Åsbygda opp til Olum i Jevnaker kommune.

Forbilde for andre bruer
Skanska-vegen ble åpnet et halvt år før tiden før jul i 2021. Brua skulle vært ferdig i oktober 2021. Flere runder med koronatrøbbel og problemer med å få inn polske fagarbeidere til Norge er årsaken til at brua åpner torsdag 7. juli.

Arbeidet med den 634 meter lange betongbrua har vakt oppsikt i det internasjonale brumiljøet. Når den siste strekningen av ny E16 i kommunene Jevnaker og Ringerike åpner, blir Randselva bru verdens største konstruksjon som er bygget uten bruk av tegninger i plan- og byggefasen.

– Erfaringene vi har gjort på Jevnaker vil være viktige for andre store bruprosjekter verden over, sier Foss.

Det er rådgivingsselskapet Sweco Norge som sammen med Armando Rito, Portugal, har beregnet og planlagt brua. PNC Norge er entreprenør. Byggherre er Statens vegvesen.

Internasjonal prisvinner
Randselva bru har fått flere internasjonale priser for arbeidet med 3D modellen. En av prisene vant brua i konkurranse med 130 prosjekter fra 36 ulike land. Betongbrua på Jevnaker danket ut store idrettsstadioer, sykehus, berg og dalbaner. Juryen i «Tekla Global BIM Awards la blant vekt på den store mengden informasjon som var i 3D modellen. Bru-modellen består av 300.000 ulike deler.

Foss sier 3D modellen har stort potensiale for å gjøre bygging av bruer og andre veganlegg rimeligere og mer effektiv i Norge og utlandet.

– Gevinsten er stor når fagfolkene oppdager og retter opp feil i modellen. Alternativet er å oppdage feil som må rettes opp ute på selve veganlegget. Da løper kostnadene og tiden fort, sier Foss.

Det er også enkelt å gjøre endringer og gjenbruke store deler av modellen. Samtidig er det lett å formidle hvordan det endelige resultatet blir.

– Dette er morgendagens måte å planlegge bruer og andre store konstruksjoner, sier Mathias Fabich administrerende direktør i PNC Norge.

Åpner 7. juli
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård åpnet ny E16 i Jevnaker før jul. 7. juli klipper han snora på ny nede ved Randseelva bru.

– Det er en god dag for alle dem som har jobbet for å gjøre E16 i Jevnaker og inn i Ringerike tryggere. Samtidig vil nok folk flest i Jevnaker ikke savne gjennomgangstrafikken, sier Foss.