Nye Veier har kunngjort den første av flere konkurranser for utbygging av ny, trafikksikker E6 i Trøndelag. Den første konkurransen omfatter prosjektering og bygging av firefelts vei med fartsgrense 110 km/t mellom Ranheim og Sveberg. Kontraktsverdien er cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive mva.
– Vi er glade for at vi nå kan lyse ut den første konkurransen på prosjektet E6 Ranheim – Værnes. Konkurransen omfatter ferdigstillelse av den drøyt 12 kilometer lange parsellen mellom Ranheim og Sveberg. Vi skal først gjennom prekvalifisering, hvor tre til fem tilbydere blir invitert til å delta i tilbudsfasen. Selve konkurransen gjennomføres med forhandling. Kontraktens størrelse treffer erfaringsmessig entreprenørmarkedet godt. Vi ser fram til å få gode og kompetente entreprenører med i konkurransen, sier Bjørn Børseth, direktør kontrakt og marked i Nye Veier.
Frist for å søke kvalifikasjon til konkurransen er 25. januar 2024. Det er forventet å signere kontrakt sommeren 2024, og veien er planlagt åpnet for trafikk i 2026.
Lenke til konkurransen finner du HER.
– E6 er regionens viktigste hovedvei. Dette prosjektet er Nye Veiers første skritt i en ny fase med å oppgradere veien til tidsriktig standard. Det vil få stor betydning for trafikksikkerhet og bidra til effektiv og forutsigbar fremkommelighet. I byggefasen er vi også opptatt av samme momenter, i tillegg til å redusere ulempene for berørte av anleggsvirksomheten, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
FAKTA, Ranheim – Sveberg:
• Strekningen er ca. 12,5 km lang fordelt på 10,8 km vei i dagen og Væretunnelen på omtrent 1,7 km.
• Kontraktsarbeidene omfatter ferdigstillelse av komplett fire-felts vei fra Ranheim til Sveberg dimensjonert for 110 km/t.
• Det skal gjennomføres ombygging av tre toplanskryss og to kryss skal kompletteres med nye ramper
• Strekningen omfatter også 30 nye konstruksjoner, hvorav sju er ferdig bygget og to delvis ferdig bygget. 16 eksisterende konstruksjoner skal rives.
• Som del av prosjektet skal det også etableres ny vannforsyning for Malvik kommune med et ledningssystem langs traséen fra Være til Sveberg.
• Nytt nordgående løp for Væretunnelen er ferdig sprengt og sikret, mens eksisterende tunnelløp skal rehabiliteres og utvides i nord.
• Kontrakten er basert på NS 8407:2011 og inkluderer en innledende samhandlingsfase hvor partene fastsetter arbeidsomfanget og en omforent målpris.
• Kontraktens størrelse er cirka 2,2 milliarder kroner eksklusive mva.
• Planlagt åpnet for trafikk i 2026. / Ferdigstillelse av alle arbeidene innen sommeren 2027.