Aktuelt

Nominert til innovasjonspris under INTERMAT

Excess Engineering blir Norges representant under Intermat i Paris 24.-27. april. Prosjektleder Geir-Ståle Kleppe håper å oppnå kontakt med innovative miljøer i Europa for å utvikle firmaets løsninger videre. Foto: Odd Borgestrand

INTERMAT 2024: Sandnesfirmaet Excess Engineering er foreløpig eneste norskregistrerte utstiller under vårens internasjonale INTERMAT-messe for europeisk bygg- og anleggssektor. At selskapet er blant de nominerte til en av årets innovasjonspriser i Paris må imidlertid betegnes som oppsiktsvekkende.

Av Odd Borgestrand

Prosjektleder Geir-Ståle Kleppe i Excess Engineering ble da også invitert til den franske ambassadørens residens i Oslo i forbindelse med Intermats «roadtrip» i Norge på tirsdag.

Under årets INTERMAT 24.-27. april er innovasjon, energieffektivisering og samfunnsansvar i fokus. Bygg- og anleggssektoren gjennomgår en revolusjon takket være teknologiske innovasjoner og ny konstruksjonspraksis.  Dette ønsker Sandnesfirmaet Excess Engineering å være en del av. Derfor deltar selskapet i Paris i april med mål å søke internasjonale partnere for å utvikle nye, elektriske løsninger for bygg- og anleggsbransjen.

Elektriske aktuatorer

Excess Engineering tilbyr løsninger for transformasjon av ulike komponenter fra hydrauliske til elektriske. De nåværende hydrauliske aktuatorene kan være tunge, komplekse, kostbare og lite miljøvennlige. Derfor mener Sandnes-firmaet, som er en del av Kvernelandkonsernet at hydraulikk  kan erstattes med elektriske aktuatorer.

Under tirsdagens INTERMAT-frokostmøte i Oslo understreket Kleppe at selskapets helelektriske løsninger muliggjør lavt karbonavtrykk, forbedret effektivitet, redusert vedlikeholdsbehov og -kostnader, presis kontroll og redusert behov for intervensjon.

Elektrisk drift
Enkelt fortalt består en elektrisk aktuator av en motor og et drev som omdanner rotasjonen til rotoren til den lineære bevegelsen til stempelet.

For å oppnå tilstrekkelig kraft på toppen av stempelet, brukes som regel et drev med flere gir.

Elektriske aktuatorer skiller seg betydelig fra hydrauliske aktuatorer. De drives ikke av trykkluft eller olje pumpet av en pumpe, men av elektrisitet, noe som gjør kontroll og drift av en slik aktuator mye enklere og rimeligere. Denne teknologien gir mulighet til å overføre til null- og lavutslippssystemer gjennom forbedret energieffektivitet, noe som er avgjørende for batteridrevne og hydrogenbaserte systemer.

Bildet: En Volvo hjullaster med helelektrisk drift er pilotprosjektet for Excess Engineering. (Foto: Excess Engineering)

EU-finansiering

Pilotprosjektet er elektrifisering av en Volvo L110H hjullaster.  Her skal det benyttes fem elektriske aktuatorer. Driftstiden vil bli på åtte til 12 timer, avhengig av oppdragets art og regenerering av energien. Volvokonsernet er kjent med innovasjonsprosjektet, men har så langt ikke ønsket å bistå med teknisk assistanse. Det har nok vært en skuffelse for Sandnes-firmaet, som åpent ba om samarbeid i forbindelse med tirsdagens frokostmøte. Den invitasjonen ble ikke besvart av Volvo sin representant på møtet.

 Excess Engineering har imidlertid fått prestisjefylt finansiering på snaue 30 millioner kroner fra det europeiske innovasjonsrådets akselerator-program European Innovation Council Accelerator.  

– For oss er det viktig å komme i kontakt med internasjonale partnere som vil bli med oss videre i dette banebrytende arbeidet for internasjonal bygg- og anleggsbransje, fortalte Geir-Ståle Kleppe til Byggfakta.

logo
Bjørn Laberg