De siste årene har NOBB-databasen blitt stadig viktigere for OBOS Block Watne. Det er alt annet enn tilfeldig.
– Det store skillet for oss kom på NOBB-konferansen i 2021. Byggtjeneste fortalte om hvilke grep som skulle tas for å øke datakvaliteten, og hvordan de skulle være gatekeeper på dataene som kom inn. Da valgte vi å satse på NOBB, begynner Katrine Lyngstad.
Innkjøps- og logistikkdirektøren i OBOS Block Watne har åpnet dørene til hovedkontoret i Oslo. Herfra kan hun gi et innblikk i hvordan NOBB har vokst seg frem til å bli et særs viktig verktøy for boliggiganten.
Ønsket bedre kontroll
Først påpeker Lyngstad at OBOS Block Watne fremdeles hadde en vei å gå digitalt da hun kom inn i selskapet for fire år siden.

– For å kunne gjøre et skikkelig innkjøpshåndverk og utføre en god spendanalyse, må man vite hva man bruker penger på og hvor mye man bruker på hva. Men med tanke på kjøpsstatistikk var vi svært lite digitale noen år tilbake i tid, innrømmer hun.
– Hvis jeg skulle finne ut hvor mye vi kjøpte av en vare, måtte jeg ringe leverandøren og spørre. Og for å kunne sammenligne priser, måtte jeg sitte og stykke sammen Excel-ark. Det var lite effektivt, og vi var nødt til å få bedre kontroll på egne data og statistikker, fortsetter Lyngstad.
Fikk oversikt
Nøkkelen ble NOBB. Databasen har blitt essensiell, særlig i en tid hvor en rekke uforutsette faktorer, eksempelvis pandemi og krig, har påvirket markedet kraftig.
– Mye av grunnen til at vi begynte å jobbe mer med NOBB, var rett og slett den usikkerheten vi så i markedet. Man hadde ikke kontroll på egne kostnader eller kostnadsutviklingen, forutsigbarheten var borte. Så da spurte vi oss selv – hvordan kan vi enkelt få detaljer om varene vi kjøper? Jo, det finnes databaser, sier Lyngstad.
Innkjøps- og logistikkdirektøren forteller videre at kongstanken var å nyttiggjøre seg av databaser som NOBB, hvor leverandørene allerede hadde lagt inn all produktdata.
Les også: God varekvalitet følges av høy datakvalitet
– Ved å benytte oss av NOBB og andre databaser, trengte vi ikke å opprette en egen avdeling som skulle registrere produktdata hos oss, legger hun til.
Effektiv prosess
Så hvordan bruker OBOS Block Watne NOBB i dag?
– Vi har vår egen database hvor vi samler all vår produktdata. Det er satt opp API mot NOBB og andre databaser, og vi har laget en template som vi ber leverandørene om å fylle ut med de nøkkeldataene som er nødvendige for oss å få fra dem, forteller Lyngstad.
Når templatene er mottatt ferdig utfylt, er resten av prosessen med å innhente produktdataene særdeles effektiv.
Les også: NOBB-databasen er helt essensiell
– Når vi legger inn et NOBB-nummer i vår database, hentes all relevant produktinformasjon fra NOBB. Hver natt får vi også oppdateringer automatisk. Så vi slipper å registrere og taste, og dataene er kvalitetssikret før de går inn i vårt system, sier Lyngstad.
– Vi er for eksempel per i dag ikke online på prisstyring i NOBB, men det har vi også mulighet for å kontrollere og styre via NOBB, fortsetter hun.
Mange goder
Katrine Lyngstad er tydelig på at fordelene er mange ved å benytte seg av NOBB på måten de gjør i dag.
– Nøkkelen ble NOBB. Databasen har blitt essensiell, særlig i en tid hvor en rekke uforutsette faktorer, eksempelvis pandemi og krig, har påvirket markedet kraftig, sier Katrine Lyngstad, innkjøps- og logistikkdirektør i OBOS Block Watne.
– Vi har fått bedre kontroll på hva vi kjøper, hvor mye vi betaler for det, om vi har kjøpt riktig vare og så videre. NOBB bidrar til å gi oss bedre oversikt, samt grunnlag for videre analyse, mener direktøren.
Databasen er også kostnadsbesparende for boligaktøren.
– Uten NOBB måtte vi, for å oppnå den samme datakvaliteten, ha ansatt flere sentrale innkjøpere. Den gode datakvaliteten i databasen vår, bidrar til en automatisert og effektiv konteringsprosess på våre 60-70.000 fakturaer i året, i stedet for at vi må gjøre dette manuelt. Vi har paret NOBB-databasen mot våre kontoer, og har begynt å automatisere alt dette, sier Lyngstad, før hun avslutter:
– Hvis du begynner å slå sammen alt, får vi fort en vesentlig produktivitetsgevinst. Så det er liten tvil om at databasen er verdifull for oss!
KILDE: Norsk Byggtjeneste